AIK-fans anmäler Dif: ”Falsk marknadsföring”

Foto: Stina Stjernkvist/TT
FOTBOLL

Tredjeplacerade Djurgården kallade mötet med serieledande Malmö FF för ”seriefinal”.

Då rasar AIK-fansen.

”Det stämmer ej överens med verkligheten och är vilseledande marknadsföring”, skriver Allmänna Supporterklubben och anmäler Djurgården till reklamombudsmannen.

– Det är ju lite lustigt att den här anmälan kommer från just ASK med tanke på att de går ut och kallar sig ”Sveriges största klubb”, trots att de varken har mest publik eller flest guld, svarar Johan Andersson från Djurgården Marknad.

I slutet av förra allsvenska omgången vann Djurgården mot AFC Eskilstuna med 2–1. Därmed låg Blåränderna, som tabellen såg ut då, tvåa i den allsvenska tabellen. Eftersom klubbens efterföljande match var mot Malmö FF började det snabbt talas om den kommande ”seriefinalen”.

AIK gick om Djurgården

På sin hemsida och via sociala medier har Djurgården också valt att benämna matchen som just en seriefinal.

Problemet?

Innan kvällens match mot Malmö FF hann AIK och Sirius mötas på Studenternas IP. Där vann de svartgula med 4–1 och tog sig därmed en poäng före värsta rivalerna i tabellen. Därför ligger Djurgården bara tre i serien inför toppfajten mot MFF.

Anmält till reklamombudsmannen

Därför har AIK-fansen i Allmänna Supporterklubben reagerat på Djurgårdens marknadsföring om en ”seriefinal”. ASK bestämde sig också under måndagen för att anmäla Djurgården till reklamombudsmannen.

– Jag sitter med i supporterföreningen Allmänna Supporterklubben. Allmänna Supporterklubben har idag anmält DIF Fotboll till reklamombudsmannen då de idag säljer in kvällens match som en seriefinal. Det stämmer ej överens med verkligheten och är vilseledande marknadsföring, säger David Borg från ASK.

Johan Andersson, projektledare på Djurgårdens marknadsavdelning, tar ASK:s anmälan med ro.

– Det är en väl en rolig grej från AIK. De får anmäla bäst de vill. De har varit utanför fokus några dagar och försöker väl passa på. Lite typiskt AIK.

Djurgården slår tillbaka

Andersson menar att anmälan dessutom missar målet.

– Vi hade marknadsföringen om seriefinalen fram till att ASK gick upp på andraplats i tabellen. Sen tog vi bort den direkt.

I Djurgården fokuserar man hellre på stormatchen mot MFF.

– Vi närmar oss 25 000 sålda biljetter nu. Det är fascinerande att AIK:are fokuserar på oss trots att de slog Sirius med 4–1 i går, suckar Andersson och fortsätter:

– Det är ju lite lustigt att den här anmälan kommer från just AIK med tanke på att de går ut och kallar sig Sveriges största klubb, trots att de varken har mest publik eller flest guld.

Så här lyder anmälan till reklamombudsmannen:

Inför mötet (som äger rum mån 7 augusti 2017) mellan Djurgården och Malmö FF har Djurgården i egna och externa kanaler marknadsfört matchen som "seriefinal". Detta är inkorrekt då laget inför kvällens möte endast ligger på en tredjeplats (1. MFF, 2. AIK 3. DIF). En tredjeplats är sannerligen inte fy skam. I synnerhet inte för Djurgården. Men en seriefinal definieras av att ettan och tvåan möter varandra. Vilket här inte är fallet. Därför anser jag att Djurgårdens marknadsföring är vilseledande och att man försöker dra nytta av detta i sin biljettförsäljning när man vänder sig mot konsumenter.