”Förbannad på oärliga företag som lurar besökare”

TV-grafik: Så går det till

FOTBOLL

Ett företag köper upp storlagens billigaste biljetter.

Sen lurar de supportrar att köpa samma biljetter för upp till tio gånger dyrare priser.

– Jag blir jävligt förbannad över oärliga företag som försöker profitera på våra klubbar och som lurar besökare, säger Johan Andersson, projektledare på Djurgårdens marknadsavdelning, inför derbyt mot AIK.

Biljetter till derbyn är alltid eftertraktade.
Biljetter till derbyn är alltid eftertraktade.Foto: Bildbyrån

Skriver du "Biljetter Djurgården-AIK" eller "Malmö FF-IFK Norrköping biljett" i din sökmotor så hamnar du inte längre hos de allsvenska klubbarna i första hand. I stället har företag betalat sökmotorer som Google för att hamna högst upp vid liknande sökningar.
Ett stort problem för de allsvenska klubbarna, menar Johan Andersson som är projektledare på Djurgårdens marknadsavdelning.

– Det här är ett företag som har insett värdet av svensk fotboll och försöker utnyttja såväl supportrar som klubbar på ett högst ohederligt sätt!

Upp till tio gånger dyrare

Vad företaget gör?

De köper upp ett stort antal biljetter på de billigaste sektionerna – till exempel Djurgårdens familjeläktare. De kostar inte mer än 60-150 kronor en vanlig matchdag och är något dyrare i samband med derbyn (120-190 kronor). Men när företaget sedan säljer vidare biljetterna så förklaras det, enligt Djurgårdens Johan Andersson, inte tydligt nog att det rör sig om familjesektionen och biljetter avsedda för barn. Dessutom är biljetterna emellanåt upp till tio gånger dyrare än klubbarnas grundpris.

– Sidan är ju utvecklad på ett avancerat sätt för att stressa kunderna till felbeslut. Kunderna känner inte att de har tid för att informera sig tillräckligt utan klickar sig vidare för att inte gå miste om biljetterna som blivit reserverade, säger Johan Andersson och fortsätter:

– Bluffsajten väljer att inte informera kunderna om att de köper biljetter på en sektion avsedd för barn. När de väl kommer till arenan och får beskedet att de inte får plats på sektioner är det klart att besökarna blir besvikna när de har betalat tio gånger vad samma biljett kostar att köpa via Djurgårdens officiella biljettsajt, speciellt när man inte har den plats man tror sig ha köpt.

Besvikna köpare känner sig lurade

Djurgården får gång på gång höra om besvikna köpare och supportrar som känner sig grovt lurade.

– Och det som tyvärr blir effekten är ju att barnen blir lidande då biljetterna till deras sektion tar slut.

Hur ser du på det här företagets metoder?

– Jag blir jävligt förbannad över oärliga företag som försöker profitera på våra klubbar och som lurar besökare. Min starkaste rekommendation är att folk som ska köpa biljetter alltid går via klubbarnas officiella hemsidor för att undvika bluffmakare som dessa.

En matchbiljett till måndagens derby mellan Djurgården och AIK är förstås hårdvaluta. Men inte till den milda grad som företaget vill påskina, berättar Johan Andersson, som menar att det finns relativt många biljetter kvar att köpa.

– Till måndagens derby mot AIK har det sålts 24 500 biljetter och det återstår det i skrivande stund ca 3000 biljetter (maxkapaciteten på Tele2 Arena är 27 500 på måndag). Det finns ett litet antal biljetter kvar i de båda klackarna på övre etage och biljetter i kurvorna.

Varningen: Köp inte för över tusenlappen

Och biljetterna som finns kvar kan åskådarna köpa ordentligt mycket billigare på Djurgårdens egen biljettsida, jämfört med företagen som alltså hamnar högst upp när du söker efter matchbiljetter på en sökmotor som till exempel Googles.

– Trots att Djurgården - AIK är rankat som ett av Europas hetaste derbyn ska man inte behöva bli skinnad för att man vill se matchen. Det finns biljetter från 200 kr, så gå inte på nitlotten att köpa i andrahand för över tusenlappen! avslutar Johan Andersson på Djurgården Fotboll.

Måndag 22 maj 19.00: Djurgården–AIK direkt på Cmore Sport.