”Vi har slut på tröjor!”

Galna siffrorna efter Neymars världsrekordövergång: Är enormt för oss

Foto: Francois Mori / TT / NTB Scanpix
FOTBOLL

PSG är säkra på att kunna räkna hem investeringen på 2,2 miljarder kronor i Neymar.

Anledningen är de häpnadsväckande siffror klubbens president Nasser al-Khelaifi nu presenterar kring värvningen.

– Vi har slut på tröjor!

Enligt PSG-presidenten Nasser al-Khelaifi har klubbens inkomster från tv-rättigheter, biljetter, souvenirer och matchdagsaktiviteter gått från 859 miljoner till 4,8 miljarder under de senaste sex åren. Nu räknar klubben med en fortsatt ökning på mellan 20 och 40 procent de kommande åren – mycket tack vare en viss brasilianare.

”Såg PSG-tröjor överallt”

PSG har fått kritik för att värvningen av Neymar för 2,2 miljarder kronor bryter mot fotbollens finansiella regelverk men klubbledningen presenterar nu siffror som de menar talar för att investeringen är mer än försvarbar.

– I dag har vi ett nytt problem att lösa – vi har slut på tröjor! Det är enormt för oss. Jag var i USA förra veckan och såg PSG-tröjor överallt. Det är likadant i Asien, Latinamerika och Mellanöstern, säger presidenten Nasser al-Khelaifi till Telegraph.

Redan den första dagen efter presentationen av Neymar tiodubblades klubbens tröjförsäljning. Trenden har också hållit i sig med 75 procent fler besökare i klubbens souvenirshop i Paris den senaste månaden.

Nu står PSG i kontakt med leverantören Nike för att öka produktionen så att klubben inte riskerar att sälja slut.

– Neymar är en internationell superstjärna. Ett internationellt varumärke. Nu frågar sig alla ”vad pågår i Frankrike och den franska ligan? Neymar spelar för Paris Saint-Germain!”. Till och med folk som inte är intresserade av fotboll säger så, säger presidenten till Telegraph.

”41 procent av Brasilien såg presentationen”

Enligt Nasser al-Khelaifi visades Neymars första match för PSG i 183 länder. Men det är inte bara 25-åringens matcher som lockar horder av tittare.

– Jag talade med brasilianska Globo TV:s ägare och han sa åt mig att ”gissa hur många brasilianare som såg Neymars presentation! Bara presentationen alltså, inte första matchen”. Jag sa ”fem miljoner?”. Han sa ”nej”. Jag sa ”tio miljoner?”. Han sa ”nej – 85 miljoner”. Det är otroligt.

Det finns ingen bekräftelse på att uppgifterna stämmer men är de korrekta innebär det att 41 procent av Brasiliens 207 miljoner invånare såg när Neymar presenterades med PSG:s tröja.