Finalen en förlustaffär – nu vill SvFF ha mer

Gör förlust på jättematchen som få svenskar kan se: Kommer ta ett samtal

Foto: Michael Campanella/TT / TT NYHETSBYRÅN
FOTBOLL

Bara 17 000 biljetter för de svenska fotbollsfansen att slåss om samtidigt som Svenska fotbollförbundet budgeterat med ett underskott på tre miljoner kronor.

Nu säger SvFF:s ordförande Karl-Erik Nilsson att förbundet kommer begära mer pengar av Uefa för Europa League-finalen på Friends Arena den 24 maj.

– Om vi hamnar på minus ska vi ta ett samtal med Uefa om det.

Svenska fotbollförbundet har inför Europa League-finalen på Friends Arena den 24 maj fått en fast summa av Uefa som ska täcka kostnader för arenahyra, säkerhet, personal och andra arrangemangskostnader. Men trots de gigantiska vinsterna Uefa gör på turneringen så har SvFF budgeterat med ett underskott på tre miljoner kronor för finalen.

”De tjänar inte heller på det”

Nu säger ordföranden Karl-Erik Nilsson att förbundet kommer be Uefa om kompensation för en eventuell förlust.

– När arrangemanget är genomfört ska vi se vad utfallet blir och jag är ganska övertygad om att vi då utan problem kan vända oss till Uefa och föra ett resonemang, för de tjänar inte heller på att en arrangör gör ett ekonomiskt underskott. Vi är väldigt glada över de positiva sidoeffekterna av finalen men är självklart också väldigt måna om att minimera de ekonomiska minuseffekterna. Det är korrekt att vi budgeterat med ett minus på tre miljoner kronor men om utfallet är så och vi hamnar på minus ska vi ta ett samtal med Uefa om det, säger Karl-Erik Nilsson.

Manchester United i Europa League-final
Foto: Dave Thompson / TT / NTB Scanpix
Manchester United i Europa League-final

För de svenskar som vill se finalen har det också varit tufft. Trots att Friends Arena tar in 48 000 åskådare har bara 17 000 biljetter lottats ut till allmänheten (20 000 går till klubbarna och 11 000 till media och sponsorer). Det är också biljetter som svenskarna, trots att finalen går i Stocholm, inte haft något förtur till.

”De lottades ut och alla deltagare hade samma chans. Generellt är det dock betydligt fler ansökningar från den arrangerande nationen och blir därmed också fler biljetter till samma land. Det gäller även finalen i Stockholm”, hälsar Uefa i ett mail till Sportbladet.

– Man vill alltid ha fler biljetter, i synnerhet när vi nu ser vilka två fantastiska lag som är här, men det hade kunnat vara andra lag med andra förutsättningar också. Det är de här spelreglerna vi har och vi är glada över att så många svenskar kan se det här för hade vi inte haft den här arenan hade det inte varit möjligt att söka den här typen av arrangemang överhuvudtaget. Så man får acceptera det här tycker jag, säger Karl-Erik Nilsson.

Marknadseffekt på 100 miljoner

Karl-Erik Nilsson menar också att förbundets tanke med arrangemanget snarare är att kunna tjäna på den positiva uppmärksamhet matchen genererar än på själva finalen i sig.

– Ett av våra strategiska mål är att arrangera internationella evenemang och matcharrangemang och vi har prioriterat det istället för att satsa på kongresser och möten eftersom vi tror oss veta att den här typen av internationella evenemang ger en väldig inspiration och lyft för sporten. Det sprids mycket och pratas mycket om fotboll och väldigt många ungdomar lockas på det sättet till vår idrott. Det är ett jättebra sätt att marknadsföra sporten helt enkelt och på det sättet rekrytera spelare och ledare.

Bland finansiärerna för arrangemanget finns också Stockholm Stad som skjutit till en halv miljon kronor i marknadsföringsstöd. Detta då staden själva ser stora möjligheter med finalen som förra året lockade totalt 160 miljoner tv-tittare till direktsändningarna i över 100 länder.

Karl–Erik Nilsson
Foto: Maja Suslin/TT / TT NYHETSBYR≈N
Karl–Erik Nilsson

Utöver det räknar staden med marknadsmässiga effekter, i form av konsumtion och övernattningar för de förväntade 30 000 besökande turisterna, på 100 miljoner kronor. Ökade momsintäkter som dock i första hand tillfaller staten.

Stockholm stad har dessutom fått en konstgräsplan i Husby värd en miljon kronor till skänks av Uefa.

Men trots vinsterna för både stat och stad anser Karl-Erik Nilsson att det är rätt att fotbollsförbundet bär hela kostnaden för arrangemanget på Friends Arena.

– Det här är ett prioriterat område och det är viktigt för svensk fotboll att vara med i de här sammanhangen. I det här fallet bidrar idrotten med en arena och ett evenemang där stat och kommun och framförallt stadens näringsidkare kan tjäna en peng. Vi hoppas och tror att det bästa för oss är att stat och stad fortsätter att satsa på idrotten och bygger ut anläggningar för att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar. Det är faktiskt viktigare än att de bidrar med slantar till sådana här enskilda evenemang.

FAKTA

Europa League-finalen i siffror:

Biljettfördelningen:

Manchester United: 10 000

Ajax: 10 000

Allmänheten: 17 000

Sponsorer och media: 11 000

Samtliga slutsålda.

Biljettpriserna:

Från knappt 450 kronor upp till 1455 kronor.

Kostnaden för arrangemanget:

Hemligt.

Kostnad för SvFF:

Tre miljoner kronor.

Kostnad för Stockholms stad:

500 000 kronor.

Prispengar till lagen (exklusive tv-intäkter):

Vinnaren: 63 miljoner kronor

Tvåan: 34 miljoner kronor

Intäkt för Uefa:

Totalt 23 miljarder kronor för Champions League, Europa League och europeiska supercupen. Uefa preciserar inte siffrorna närmare än så.