”Ljungberg gör sport till porr”

Vänsterpartister rasar över stjärnans reklam

FOTBOLL

Nu rasar vänsterpartister mot Fredrik Ljungberg.

Orsaken - hans lättklädda kalsongbilder.

- Genom sin reklamkampanj gör han sport till porr, säger Ingalill Swanström.

Fredrik Ljungberg kritiseras för sitt kalsongjobb med den ryska toppmodellen Natalia Vodianova.
Foto: Calvin Klein
Fredrik Ljungberg kritiseras för sitt kalsongjobb med den ryska toppmodellen Natalia Vodianova.

- Jag förstår inte varför man måste göra så stor grej av den här skiten som enbart används till att koppla ihop sensualism och fotboll, säger Ingalill Swanström, fritidspolitiker och distriktsstyrelsemedlem i Vänsterpartiet i Uppsala.

Hon syftar på Fredrik Ljungbergs underklädesreklam för klädmärket Calvin Klein. Swanström har själv dragit igång en kampanj där hon jobbar för att fotbolls-VM "inte ska bli porrigt, utan sportigt".

- Fredrik Ljungberg verkar vara en klipsk kille och jag är säker på att han har ett fett kontrakt. Men ställer han upp på syftet? Tjejen ser plågad ut och det bidrar enbart till en upphaussning kring sexualitet och VM, säger Swanström.

Trafficking i Tyskland

Kampanjen hon startat har sin grund i de bordeller som väntas byggas i Tyskland för att förse VM-publiken med sex.

- Det är inga tyska flickor som kommer att jobba på bordellerna, i förlängningen handlar det här om trafficking. Det blir inte bättre för att en rysk tjej utnyttjas för Ljungbergs syften.

Men hon är ju en supermodell?

- Ja, men det bidrar till att sensualisera hela VM och jag vet att jag har stöd från många partikamrater i denna fråga, säger hon.

Ohly håller inte med

Någon som inte håller med Swanström är dock Vänsterpartiets partiledare Lars Ohly. Han är en av många som varit mycket kritisk till bordellverksamheten under fotbolls-VM.

- Men jag tycker det är fel att knyta ihop frågan om bordeller och trafficking med en reklamkampanj. Det är klart att man kan ha synpunkter på kampanjen, men att jämföra den med det grova övervåld som förekommer vid trafficking känns förminskande, säger Ohly.

"Pågår hela tiden"

Och han får medhåll från Gudrun Schyman, talesperson för Feministiskt Initiativ.

- Användandet av idrottsmän- och kvinnor i sexualiserande reklam pågår hela tiden och det är klart att de väljer en person som är i ropet. Det är bra att det kommer fokus på skandalen runt förberedelserna av VM, men den skandalen kan inte jämföras med en reklamkampanj.

Sveriges representant för Calvin Klein, Hans Lindeblad, har valt att inte kommentera kritiken.

Fredrik Ljungberg

AnnaMaria Jansson