Alla fakta om nya superarenan

FOTBOLL

Färdigbyggd: 2011

Upptagningsområde: 30 % av Sveriges befolkning, drygt 2,7 miljoner, finns inom 1,5 timmes reseavstånd.

Publikkapacitet: Fotboll 50 000, Konsert 18 000 - 57 500.

Säsong: Året runt, hela arenan är uppvärmd och har skjutbart tak.

Utformning: Uppfyller FIFA:s och UEFA:s tekniska rekommendationer för fotbollsarenor. Planstorleken och måttet på det öppningsbara taket är 68 gånger 105 meter, takhöjden är 55 meter.

Ägare: Svenska Fotbollförbundet, Solna Stad, Jernhusen, Fabege, Peab.

Byggkostnad: Cirka 1,8 miljarder kronor.

Evenemang: Fotboll: landskamper, allsvenskan, cupmatcher, cupfinaler. Konserter. Stora evenemang.

Målsättning: Uppfylla FIFA/UEFA-standard. Europas mest moderna arena för fotboll, konserter, och stora evenemang. Första verksamhetsåret: mer än 40 stora evenemang, över 1,1 miljoner besökare.

Övriga faciliteter: Hotell: mer än 250 rum. Restauranger: Den största med plats för 1 700 sittande gäster. Kongress- och konferenslokaler.

Kommunikationer: Gångavstånd till två tunnelbanestationer (Solna C och Näckrosen). Järnvägsstation/pendeltåg Solna Station. Tvärspårväg. Närhet till E4 och E18. 4 000 p-platser.

Fakta om den nya stadsdelen

enligt den fördjupade översiktsplanen

Kommunikationer: Solna Station byggs ut med en ny entré i norr mot den närbelägna nya nationalarenan och en entré i söder där också den framtida tvärspårvägen kommer att ansluta. Utöver utbyggnad av kollektivtrafik och Solna Station byggs gång- och cykelvägnätet ut, i och omkring området.

Säkerhet: Säkerheten vid exempelvis utrymning studeras tillsammans med Räddningstjänsten, polisen, SvFF:s och AIK:s säkerhetsorganisationer med flera.

Bostäder: Cirka 2 000 bostäder för 4 000 boende. Etappvis utbyggnad under en period på cirka 15 år.

Kontor, handel: Utrymme finns dessutom för utbyggnad av cirka 350 000 kvm lokaler för kontor, handel och andra verksamheter med totalt cirka 10-12 000 arbetsplatser.

Källa: Svenska Fotbollförbundet.