Real Salt Lake – FÖRST med tröjreklam i USA

”Går inte att stoppa”

FOTBOLL

I Europa är det bara ett fåtal klubbar som saknar tröjreklam.

I USA bryter Real Salt Lake ny mark när de som första klubb använder sig av reklam på bröstet på tröjorna.

– Jag tror inte det här kan hända i någon annan sport (i USA), säger klubbens ägare Dave Checketts till AP.

Inom europeisk idrott är tröjreklam en självklarhet – så inte på andra sidan Atlanten.

Sedan tidigare har klubbarna i den amerikanska proffsligan i fotboll, Major League Soccer, reklam på tröjorna ovanför ryggslutet.

Nu tar Real Salt Lake i MLS ytterligare ett steg och använder sig av reklam även på bröstet.

– Det går inte att stoppa inom fotbollen, säger Dave Checketts.

Real Salt Lake har med dryckestillverkaren XanGo slutit ett avtal som enligt nyhetsbyrån AP är värt mellan fyra och fem miljoner dollar.

I mars i år köpte den österrikiske energidryckstillverkaren Red Bull New York-klubben Metro Stars – och döpte helt sonika om klubben till New York Red Bulls.

Rickard Westman