Här blir Beckham en läskig gladiator

Fotbollsstjärnornas nya sport - reklamfilmer

FOTBOLL

Det är mästerskapsår och många frågor ska få svar.

Vem spelar den bästa fotbollen - och vem gör de häftigaste reklamfilmerna?

Kanske kan gladiatorn David Beckham ge besked.

Den engelska superstjärnan fortsätter bakåt i tiden i en kommande reklamfilm.

Förra året var han westernhjälten som vann dueller - nu är han medeltidskämpen som befriar ett förtryckt folk.

Tillsammans med bland annat Totti, Ronaldinho, Raul och Roberto Carlos drar Beckham in i en stad berövad på sin läsk.

- Inspirationen är hämtad från filmen Braveheart, säger Anna-Grete Haugen, Pepsis marknadschef i Norden.

Spektakulära tricks

En frenetisk uppgörelse följer, och efter diverse spektakulärt bolltrixande dundrar stjärnlaget iväg ett stenhårt skott mot en bur med tusentals läskburkar.

Fortsättningen förstår ni säkert själva. Bollen träffar låset, burkarna rullar ut, folket jublar - och ett multinationellt läskföretag säljer några hundratusen extra liter av sin produkt.

Det är i alla fall tanken.

- I första hand vill vi ju distansera oss från vår huvudkonkurrent, och fotboll är en av de två grundplattformar vi arbetar utifrån, säger Anna-Grete Haugen.

Fler och fler stjärnor

På senare år har reklamfilmerna med fotbollsspelare nästan utvecklats till en egen sport.

Stjärnorna blir fler och fler, bollkonsterna mer och mer spektakulära och produktionerna dyrare och dyrare.

Pepsi vill själva inte uppge kostnaden för sina reklamkampanjer, men enligt The Sun kostade "gladiator-filmen" drygt 40 miljoner kronor bara att spela in.

David Beckham uppges enligt samma källa få drygt 25 miljoner om året för rättigheterna till sitt namn och utseende.

Stjärnor att se upp till

- De här killarna är ikoner, personer som vår målgrupp ser upp till. Väldigt många dyrkar fotboll i dag, och vi tror naturligtvis att vi når en fördel genom att bruka det i vår marknadsföring, säger Anna-Grete Haugen.

Inför VM i Japan och Sydkorea producerades det reklamsnuttar som aldrig förr.

"Ökat i betydelse"

Skofabrikanter, läsktillverkare och mobiltelefonoperatörer slogs med näbbar och klor för att vara allra häftigast.

- Just de här filmerna har ökat väldigt i betydelse. Genom att göra dem skickligt får man dem att sända ut många olika signaler på samma gång. I första hand ger de associationer till skickliga fotbollsspelare, men vad som är ännu viktigare är att de dessutom utstrålar frihet, handlingskraft, hjältemod...

- Ja, allt ett livsstilsföretag vill förknippas med, säger marknadsanalytikern Matthew Patten.

I samband med filmen om de medeltida befriarna kommer Pepsi att byta slogan, från "Ask for more" till det mer aktiva "Dare for more".

David Beckham slår en crossboll och ett företag byter profil.

Nu väntar reklamvärlden på att se vad nästa Thierry Henry-dribbling innebär för Nike.

Erik Niva