Det är sannolikt att det osannolika kommer att inträffa

FOTBOLL

Lek med tanken att du ägde en fotbolls-klubb som köpt Luis Figo, Zinedine Zidane och Ronaldo för totalt 1,6 miljarder.

Vilken är din första tanke?

1. ”Wow, vilket lag”.

X. ”Jag borde spara lite”.

2. ”Om man skulle ta och köpa David Beckham”.

Kryssar du för två nu så är du president i Real Madrid och en jäkel på att göra ekonomiskt sunda affärer.

För en halv miljard åt gången.

Ryktet springer runt världen, snabbt som en Carl Lewis på efedrin.

David Beckham ska till Madrid.

Hans hustru Victoria ska ha sagt det till sin väninna Naomi Campbell, medan hans pappa Ted förnekar det. Och eftersom jag inte är lika nära vän med Naomi som man kan förledas att tro, så vet jag inte om det är sant.

Men jag tror att affären blir av.

Ytligt sett finns inte ett skäl i världen. Real Madrid är redan bäst i världen, de har redan Luis Figo på högerkanten, deras spelare tjänar redan mer än alla Sveriges kommunalanställda tillsammans. Men om man ser till Real Madrids nutidshistoria kan man dra samma slutsats som Aristoteles gör i sin poetik:

Det är sannolikt att det osannolika kommer att inträffa.

Förklaringen heter Florentino Pérez.

Pérez är chef för det multinationella byggföretaget ACS, med 30 000 anställda och en omsättning på närmare 40 miljarder kronor. Han är dessutom multimiljardär – och president i världens största fotbollsklubb.

Pérez blev ordförande i Real Madrid genom det sensationella köpet av Luis Figo från Barcelona, och hans klubbfilosofi är kort och kärnfull:

– Zidanes och Pavóns.

Det är så ”Los Merengues” bygger sitt lag, genom enorma högprofilköp (som Zinedine Zidane) i kombination med spelare ur ungdomsakademin (som Francisco Pavón).

Sju nya – på två säsonger

Real Madrid är ingen köpklubb, inte på det vanliga sättet. På två säsonger har sju spelare tillkommit i a-truppen.

Fem av dem är ”Pavóns”: Óscar Minambres, Rubén González, Alex Perez, Javier Portillo och – det trodde ni inte – Pavón själv.

De två andra heter så här:

Zinedine Zidane.

Ronaldo.

Det är otroliga köp, köp som bara Manchester United i dag skulle kunna matcha. Men medan United satsat på att värva skickliga spelare för ett par hundra miljoner (Véron) har Madrid köpt världens bästa spelare för totalt 1,6 miljarder kronor (Figo, Zidane, Ronaldo).

– Det är bättre att lägga 600 miljoner på en spelare som är erkänt i världsklass, än att lägga 300 miljoner på en spelare som har ett rykte om att vara väldigt lovande. Jag tvekar inte. Om du vill chansa, gör det med ungdomsspelare. Om du vill spendera, gör det med spelare vars kvalité är tveklös, har Pérez sagt.

De senaste årens utveckling har gett honom rätt.

Real Madrid är bäst i världen.

Så varför vill de värva David Beckham? Det finns bara ett skäl.

Pengar.

I min och din privata ekonomi brukar det oftast vara en dålig sak att göra av med en halv miljard, men i fotboll fungerar det annorlunda. Låt oss ta köpet av Zinedine Zidane som exempel.

I tidningen Soccer Analyst har konsultfirman Estin & co publicerat en analys av Zidane-affären, som förklarar hur det kan vara ett ekonomiskt klipp att köpa världens dyraste spelare.

Zidane kostar Madrid närmare 1,2 miljarder över fyra år, inklusive lön.

Det smakar mer än det kostar.

Zidane - med rätt att sälja

I samma sekund som Zidane skrev på så sålde han också 90 procent av sina personliga image-rättigheter till Real Madrid. För spelaren innebär det en trygghet, för klubben en enorm möjlighet. Zidane är Adidas spelare, liksom Figo, Roberto Carlos, Casillas (och Beckham) vilket innebar att Real Madrid direkt kunde förhandla sig till ett bättre sponsringskontrakt. Samtidigt förhandlade man om kontrakt om tv-rättigheter och med andra sponsorer.

Enligt prognosen kommer Zidane-affären att leda till att Real Madrid att ökar sina marknadsinkomster med 80 procent, genom sponsringskontrakt och genom att sälja souvenirer med Zidanes namn eller ansikte på. De räknar med att sälja mer och dyrare biljetter, att skriva bättre tv-kontrakt, att få fler och större sponsorer.

Det var inte spelaren Zidane man betalade 700 miljoner för.

Det var varumärket.

Genom att ha Zidane i laget öppnades nya marknader – Frankrike, Nordafrika– och man kunde räkna med att sälja ytterligare 300 000 Real Madrid-tröjor à 600 spänn styck. Det är bara att ta fram miniräknaren.

Real blickar mot öst

Zinedine Zidanes kontrakt sträcker sig till 2004, med en option för ytterligare en säsong.

Kontraktet kostar Real Madrid 340 miljoner om året, inklusive spelarlön. Men de räknar med att de kommer att tjäna in mellan 15 och 50 procent mer per året, tack vare att de har Zidane i laget.

Nu vill Real Madrid erövra nästa enorma marknad – Asien.

Det finns ett namn som skulle garantera att de når det målet, det finns ett namn som skulle få hela Asien att skrika ”Madriiid” och köpa vita tröjor.

Namnet är David Robert Joseph Beckham.

Väldigt mycket gör att jag vill tro att han och Roberto Carlos kommer att snacka ihop sig om Real Madrids frisparkar nästa säsong.

Men innan jag är helt säker vill jag kolla med Naomi.