Juventus tvingas byta tröjor

- får inte göra reklam för libyskt företag

FOTBOLL

Juventus nya matchställ för i Champions League och italienska cupen kommer inte kunna köpas av klubbens fans.

Anledningen är att den italienska fotbollsklubbens tröjsponsor är libysk och tillverkaren av dess matchställ är amerikansk.

På bröstet bär Juventus det libyska oljebolaget Tamoils logotyp och italienarnas tröjtillverkare är amerikanska Nike. Nike kan inte tillverka dessa tröjor till försäljning eftersom USA:s sanktioner mot den nordafrikanska nationen förbjuder dem det.

- Bolaget är svartlistat, därför kan inte Nike producera eller sälja Juventus dräkter med Tamoils logotyp, säger Charlie Brooks, talesman för Nike i Europa.

Förra året bar Juventus Tamoils logotyp men då producerades klubbens matchställ av det italienska företaget Lotto, som inte berörs italienska av sanktionerna, som tillämpats av USA sedan 1986.

Juventus nya matchställ för serie A är inte sponsrat av Tamoíl. I serien kommer i stället klubben bära ett italienskt företags logotyp.

Al-Saadi Khadaffi, son till Lybiens diktator Moammar Khadaffi, sitter i Juventus styrelse och det libyska företaget LAFICO äger 7,5 procent av klubben.

Johan Andreasson