Bekräftar: Var en planerad kampanj

Alves och Neymar var överens om att äta en banan

1 av 11
FOTBOLL

Banankampanjen var planerad.

Det bekräftar reklambyrån Loducca för spanska tidningen AS.

– Handlingar väger mer än ord, säger en av delägarna, Guga Ketzer.

Det var i söndagskväll – i mötet mellan Villarreal och Barcelona på El Madrigal – som Dani Alves käkade upp en banan som hade kastats in på planen.

Efter det har mängder med fotbollsstjärnor och privatpersoner stöttat högerbacken på sociala medier. Alves och Neymar har även dragit igång en kampanj där de bland annat säljer t-shirtar.

”Väger mer än ord”

Enligt reklambyrån Loducca var kampanjen planerad i flera veckor.

– Handlingar väger mer än ord, säger Guga Ketzer, en av delägarna i Loducca, till spanska AS.

Neymar och Alves hade tröttnat på att bli utsatta för rasistiska påhopp på arenor i Spanien. Efter Barcelonas möte med Espanyol, då åskådare hade gjort apljud på läktarna, började Neymar, hans pappa och rådgivare att diskutera ett sätt att svara på de rasistiska påhoppen.

”Spridit sig globalt”

Då kom de på idén att äta upp nästa banan som kastades in på arenan.

– En gest behöver man inte översätta, och vad vi har förstått har det spridit sig globalt. Att äta banan var Neymars idé, men i slutet blev det Alves. Och det fungerade bra, säger Guga Ketzer.

– Det bästa sättet att påverkar är att ta udden ur de rasistiska påhoppen, så att de inte upprepas. Vi skapade #somostodosmacacos och #weareallmonkeys, tillsammans med en bild med en banan, och det har förvandlats till en trend.

Säljer t-shirts med banan

Efter att Alves hade ätit en banan på El Madrigal kom Neymar ut med en bild med en banan på sociala medier, och reaktionerna kom direkt.

På måndagsmorgonen lanserades en t-shirt med hashtagen #somostodosmacacos (fritt översatt till ”vi är alla apor”) och en banan, priset är 25 euro, cirka 225 kronor.

I går kväll snackade Alves för första gången om banansituationen.