Siffrorna som bevisar PSG-succén

Nu är laget redo för Porto: ”Vi har Zlatan, vi vinner”

1 av 2
bekanta jaktmarker Zlatan Ibrahimovic är tillbaka på arenan där han frälste svenska landslagsfans med ett klassiskt EM-mål mot Italien för åtta år sedan.
FOTBOLL

PORTO. Tröjförsäljningen har nästan fördubblats.

Biljettintäkterna har gått upp med 265 procent.

Projektet PSG växer i rekordfart.

– Vi är redo att vinna allt, säger Thiago Silva inför mötet med Porto.

I kväll ställs PSG inför sin svåraste uppgift hittills den här säsongen, i Champions League-mötet borta med Porto.

Klubbens ambition är att inom bara något år vara ett av Europas främsta klubblag och slåss om CL-bucklan på allvar.

Man storsatsar på alla fronter.

– Vi har respekt för alla motståndare. Vi vet att Porto är favoriter, säger Silva.

Ägar-effekt

Sedan de nya ägarna – och med dem pengarna – kom i fjol har man plöjt in pengar, värvat de främsta stjärnorna och satsat på alla fronter.

Det syns också på klubbens ekonomi.

Biljettintäkterna har ökat med 265 procent på ett år. Man har färre sponsorer, en minskning från 50 till 17 – men med betydligt mer pengar. Souvenir-försäljningen har ökat med 94 procent, inte minst sedan Zlatan kom.

– Försäljningen av våra matchtröjor har exploderat med Ibrahimovic, sa president Nasser Al- Khelaifi nyligen och Zlatan kommenterade detta, i Sportbladet:

– Kul, jättekul, det är verkligen positivt.

Italien-inspiration

PSG är favorittippade i sin CL-grupp men Carlo Ancelotti varnar för underskattning mot Porto i kväll.

– Det blir svårt. Vi möter ett lag med mycket rutin och skickliga spelare. Men vi måste spela vårt spel. Om vi ska spela italienskt? Kanske det, italienska lag och landslag har vunnit mycket genom åren…

Thiago Silva tror också att det blir tufft i kväll och menar att Porto är favoriter.

– De har hemmaplan, fansen, allt. Men vi kan klara det.

Till Sportbladet säger brassebacken att han är glad att både han och Zlatan gick till PSG från Milan.

– Det är en ära att spela med honom. Och jag tror att vi vinner, vi har Zlatan, vi vinner.

FAKTA

Alla intäkter pekar uppåt sedan de nya ägarna tog över PSG:

Biljettförsäljning:

+265%

Försäljning av matchtröjor och andra souvenirer:

+94%

VIP-platser:

+27%

Sponsor-intäkter:

+57%