Här skapar "Freddie" hysteri i London

Ljungberg: Det är helt vansinnigt

1 av 3 | Foto: PETER VAN DEN BERG
STOR I LONDON Fredrik Ljungberg är stor i London för tillfället - bildligt och bokstavligt talat. Arsenalspelaren pryder bussar och reklamtavlor över hela London. På bilden ses Sportbladets medarbetare i London Leif Kasvi nedanför en av de många reklamtavlorna på Tottenham Court Road.
FOTBOLL

LONDON

I går var de "Freddiemania" i ett varuhus i London.

Tusentals unga tjejer - och killar - köade för att få ett signerat foto av den svenska stjärnan.

Fredrik Ljungberg har blivit ännu större och den brittiska huvudstaden är tapetserad med hans halvnakna kropp.

- Det är helt vansinnigt, säger Fredrik om uppmärksamheten.

Fredrik Ljungberg är stor i England. Och lika stor i Stockholm - nästan. Han hänger över massorna vid Tottenham Court Road nära turisternas Oxford Street i centrala London. (Ja, det är Er utsände som står framför för att illustrera stoleken).

Reklamaffischerna är stor som en halv fotbollsplan. Och i går kväll hängdes en jättelik bild upp på Stureplan i Stockholm.

Nu har alltså den stora kampanjen inletts där Fredrik Ljungberg är klädmärket Calvin Kleins stora namn - och kropp.

Tusentals köade

I går gjorde Fredrik ett personligt framträdande på varuhuset Selfridges, som efter en rejäl upprustning är det mer trendiga i London. Ett liknande framträdande kan bli aktuellt i Stockholm.

Tusentals köade för att få en signerad bild på idolen, och kanske ett eget fotografi.

- Det var 4 000 till 5 000 i kön. Varuhuset fick avvisa många, berättar Fredriks PR-agent Caroline McAteer.

Det både visslades och sjöngs och många skanderade "We want Freddie, we want Freddie".

- Helt vansinnigt, skrattar Fredrik när han suttit och signerat bilder en timme (bilderna tog slut efter ett tag så varuhuset fick ordna fram en hög med vita papper).

- Det är häpnadsväckande hur många som dök upp. Men det är ju kul att träffa och prata med alla.

"Det är roligt"

Fredrik vet om att kampanjen är framgångsrik.

- Det är roligt eftersom jag tydligen är den förste fotbollspelaren som gör en världsomfattande "fashion"-kampanj. Och det är kul för att folk tycker att bilderna är bra, det är det viktiga.

- Jag var lite nervös inan bilderna kom ut.

Det har snackats om att du blir hånad i omklädningsrummet.

- Ja, en dag på träningen hade de andra i laget tapetserat mycket i anläggningen med annonserna. Toaletter, restaurangen - allt.

Fredrik Ljungbeg får också ta konsekvenserna av att de halvnakna bilderna finns på många av Londons alla dubbeldäckare.

- Jag satt och åt på en restaurang i Fulham och då kom en buss förbi, det var bara att dra ned kapuschongen och böja mig över maten. Men det är ingen fara, så länge folk är positiva.

Ska du fortsätta jobba med Calvin Klein?

- Vi har haft ett jättebra samarbete. Det är möjligt.

Slår förra kampanjen

Chefen för Wernaco, företaget som tillverkar och marknadsför Calvin Klein i hela världen, är mycket imponerat av Arsenal-stjärnan. Wernacos högste chef, John Courakas, hade rest från USA med sin stab för att vara med om lanseringen - och se ett "soccergame"

- Vi var på Highbury när Arsenal mötte Kiev. Fredrik var fantastisk.

- Det är en av våra mest framgångsrika kampanjer och den slår den förra med modellen Travis Fimmel rejält, berättar Courakas för Sportbladet.

Blir det fler framträdanden, det har talats om ett i Stockolm.

- Ja, vi hoppas det. Kanske efter jul någon gång. Vi försöker få ihop ett schema.

Men Fredriks agent är lite mer avvaktande.

- Det här är enda gången Fredrik gör sånt här, säger Caroline McAteer.

Kanske är den jättelika affischen på Stureplan, som kom upp sent i går kväll, och annonserna, det enda svenskarna får se av Ljungberg i kalsongsammanhang.

Leif Kasvi