Roboskott

Ljungberg stjärna i ny reklamfilm: ”Kändes som Hollywood”

I Pumas nya reklamfilm har man med datorernas hjälp gett Ljungberg en robotunderkropp.
Foto: PUMA
I Pumas nya reklamfilm har man med datorernas hjälp gett Ljungberg en robotunderkropp.
FOTBOLL

Skador har stört säsongen på planen.

Utanför levererar West Hams Fredrik Ljungberg stadigt nya mästerverk.

Sportbladet har exklusiva bilder från landslagsmittfältarens robotinspirerande reklamfilm inför EM.

Så gick det till Med speciella dataverktyg och en specialstudio har teamet bakom skoföretaget lyckats ”fästa” ett par monsterben på Ljungberg. De utför riktiga rörelser som sen bearbetas i datorer.
Så gick det till Med speciella dataverktyg och en specialstudio har teamet bakom skoföretaget lyckats ”fästa” ett par monsterben på Ljungberg. De utför riktiga rörelser som sen bearbetas i datorer.

Skojättarnas reklamkampanjer inför fotbollsslutspelen är ett mästerskap i sig.

Från Adidas scooterresa genom Europa inför EM i Portugal 2004 tar Puma klivet in i 3D-världen.

Tekniken från Batman

Bilder på Fredrik Ljungberg med ”Speed Legs” blandar verkliga foton med animation.

Virtuella upp­lagor av den svenska landslagskaptenen, Samuel Eto´o, Chelseaaktuella Nicolas Anelka, Gianluigi Buffon, Peter Crouch och Mario Gomez sveper från och med i dag fram på tv-bilder i de svenska hemmen.

Filmen är skapad med samma teknologi som använts i biofilmer som till exempel ”Next” med

Nicolas Cage, ”Kalle och Chokladfabriken” med Johnny Depp och ”Batman”.

Studiojobbet gjordes i Fredrik Ljungbergs hemstad London i augusti.

– Det var definitivt verkligen spännande att se scanning-teknologin. Det kändes som om vi gjorde Hollywood-film eller något liknande, säger Fredrik Ljungberg i ett pressuttalande om inspelningen.

För Ljungberg är medverkande av inspelningar av det här slaget lika bekväma som en djupledslöpning.

– Modeikonstatusen växer hela tiden, säger Rickard Kull, marknadschef på Puma Norden.

Sönderryckt säsong

Men på planen har säsongen stundtals varit motig. Fredrik Ljungberg har drabbats av skador och satsningen i den nya klubben har blivit sönderryckt.

Hur ser ni som sponsor på Fredrik Ljungbergs flytt från storlaget Arsenal till mindre West Ham – har det påverkats hans varumärke?

– Fredrik är ett stort namn internationellt och han har behållit sin star quality. Det som har hänt är att han blivit kapten i landslaget och man, och vi, ser honom lite mer som en den seniora killen, säger Rickard Kull.