Fortsätter att locka med Premier League

KO riktar kritik mot Canal Digital

FOTBOLL

Canal Digital fortsätter att försöka locka kunder till Canal Plus med reklam för Premier League, trots att kanalen förlorat rättigheterna.

Nu säger Konsumentombudsmannen att företaget vilseleder konsumenterna och hotar Canal Digital med vite.

– Vi tycker inte att vi gjort något fel, säger Jenny Pedersén, informationsansvarig på Canal Digital.

Viasat har köpt rättigheterna till Premier League och tar från och med nästa säsong över sändningarna av den engelska ligan från Canal Plus. Trots det har distributören Canal Digital fortsatt att använda Premier League i sin marknadsföring för Canal Plus.

KO-anmälda

Nu är företaget anmält till Konsumentombudsmannen (KO) som riktar kritik mot reklamen.

”Genom att Canal Digital i den aktuella marknadsföringen, av digital-TV abonnemang med bindningstid, utelämnar information om att man endast under en mycket begränsad tid framöver och långt innan bindningstiden går ut kan tillhandahålla den erbjudna tjänsten Premier League vilseleds konsumenten i sitt affärsbeslut”, skriver KO.

”Inte tryckt på Premier League”

Canal Digital hotas nu av vite och har till den 23 april på sig att yttra sig i ärendet. Men företaget anser inte själva att de gjort något fel.

– Nej, så fort det kom till vår kännedom att Canal Plus inte ska sända Premier League framöver har vi inte gått ut med någon nytt material där vi säger att vi sänder Canal Plus genom att trycka på Premier League, säger Jenny Pedersén, informationsansvarig på Canal Digital.

Canal Digital nådde förra året över en miljon satellitabonnenter och drygt 700 000 kabelkunder i norden.