”Han gillar kungen för att kungen kör för fort”

Hårda kritiken mot Volvos val av Zlatan

FOTBOLL

Volvos reklamfilm med Zlatan Ibrahimovic har gjort succé.

Men Dagens Industris bilexpert Håkan Matson är kritisk till bilföretagets val av PSG-stjärnan som omslagspojke.

– Zlatan kör Ferrari och Porsche och skryter i sin bok om när han kör ifrån polisen i 325 kilometer per timme.

Zlatan Ibrahimovics reklamfilm för Volvo blev en nationell snackis. Det var en två minuters lång film för Volvos nya bilmodell, där man såg Zlatan springa i skogen, jaga, köra bil, umgås med familjen och bada i isvak. Det fanns även klipp från landskamper.

I dag har den setts över 3,6 miljoner gånger på Youtube och hyllats av Sportbladets läsare.

Volvo jublar

Och Volvo är nöjda.

– Samma helg som kampanjen startade hade vi ”öppet hus” hos våra återförsäljare. Redan under helgen kunde vi konstatera en markant ökad orderingång på Volvo XC70 och XC60, säger försäljningsdirektör Kristian Elvefors till DI.

Men DI:s bilexpert Håkan Matson är starkt kritiskt till att Volvo valde PSG-stjärnan som omslagspojke. Redan när reklamen släpptes skrev Matson:

”Frågan är bara om den säljer bilar och dessutom stärker Volvos varumärke – och inte bara Zlatans (för det gör den helt säkert)”.

”Skryter i sin bok”

Och när Volvo nu slår sig på bröstet över ökat antal beställningar är Matson inte lika positiv.

– Volvo vill vara nedtonat och betona miljöfrågor och säkerhet, medan Zlatan kör Ferrari och Porsche och skryter i sin bok om när han kör ifrån polisen i 325 kilometer per timme. Han gillar också kungen för att kungen kör för fort. Jag undrar hur Volvos totala omfamnande av trafiksäkerhet går ihop med Zlatans syn, säger Matson till Resume.

Enligt Resumé vill ändå Matson ”poängtera att han inte vill moralisera, utan att han tycker att Zlatan både är en fantastisk fotbollsspelare och en rolig person”.