Aftonbladet
Dagens namn: Tryggve
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Hur mycket pengar behöver en person?

Sjögren: Ska Zlatan sjunga ”Ja, vi elsker dette landet” till musik av A-ha nu?

Foto: TT

Zlatan Ibrahimovic har tjänat minst 1,2 miljarder kronor under sin spelarkarriär – mer eller mindre utan reklaminkomster.

”Att hålla på att göra småreklam... jag tjänar tillräckligt bra för att klara mig. Jag behöver inte­ det”, sa Zlatan förra året.

Så varför joggar han plötsligt runt med deodorant i näven, käkar kvarg, badar i isvakar, dricker sockervatten och designar McGordon-jeans nu?

Det fanns en tid när vi på vår lilla landslagsredaktion fascinerades av Zlatan Ibrahimovics varumärkesbyggande. Fotbollsstjärnan hade egentligen bara ett reklamkontrakt, med sin skotillverkare, vilket vi tolkade som en medveten strategi. Att bli exklusiv, att inte förknippas med vad som helst och därigenom stärka sitt varumärke.

På Zlatans initiativ

Det är nog dags att tänka om nu. I dag kickar Zlatan inte bara boll med världens bästa fotbollsspelare i reklamfilmer. Han åker runt i Svensson-bilar, joggar med deodorant, käkar kvarg, dricker sockervatten och drar på sig ett par McGordon-jeans när någon viftar med den feta sedelbunten.

Det får mig ändå att ställa två frågor: Varför? Och hur mycket pengar behöver en människa egentligen?

När Zlatan skrev sitt avtal med Volvo påstods det att det var fotbollsstjärnan själv, och inte biltillverkaren, som tog initiativet till samarbetet. Ibrahimovic hade inspirerats av Swedish House Maffias reklamfilm och ville göra något själv – för Sverige.

– Det är några grejer vi är väldigt stolta över och det är Sverige, Volvo och Zlatan, påstås fotbollsstjärnan enligt Fotbollskanalen ha sagt i ett första möte.

Är det bara för pengarna?

Det kändes ädelt och rätt. Ibrahimovic skrev om nationalsången och gjorde samtidigt en politisk aktion för att mota de främlingsfientliga vindarna i samhället. Men när han nu ska göra en klädkollektion för norska Dressmann? Ska han komma ut i ett par brallor av manchestertyg och sjunga ”Ja, vi elsker dette landet” till musik av A-ha då?

Eller är det bara för pengarna? Och i så fall: Varför då?

I juni i år skrev Affärsvärlden att Ibrahimovic dragit in minst 1,2 miljarder kronor under sin spelarkarriär. Samtidigt visade Sportbladets egen uträkning i februari i år att 33-åringen gett upp hundratals miljoner kronor genom att göra så få reklamuppdrag. I juni 2013 frågade vi Zlatan varför:

– Det är något man bygger upp... eller så är man det. Men hålla på att göra småreklam... jag tjänar tillräckligt bra för att klara mig. Jag behöver inte­ det, sa Zlatan då.

Kan de tydliga siffrorna från Forbes i år kring spelarnas inkomster kanske ändå ha påverkat honom? De visade nämligen att svensken tjänade minst på reklam av världens tio bäst betalda spelare. Ynka 16 miljoner kronor per år – att jämföra med Ronaldo och Messis 137 miljoner vardera och inte minst David Beckhams 273.

Har bara en teori

– Antingen är man den imagekillen eller inte. Jag spelade själv med Beckham och mediemässigt har jag aldrig sett något liknande. Alla är nyfikna och alla är ute efter honom, sa Zlatan i juni 2013.

Jag har egentligen bara en teori till varför Zlatan plötsligt svängt så extremt i sin marknadsstrategi och nu till och med är beredd att byta skotillverkare för pengarnas skull – med ett krav på 92 miljoner för ett fyraårskontrakt.

– De som betalar, det är de skorna man sätter på sig. Det är så det funkar, som PSG-stjärnan själv uttryckte det.

Jag tror att Zlatan tävlar – som i allt annat han tar sig för i livet. Jag tror inte att det är de extra miljonerna som är den egentliga drivkraften. Jag tror helt enkelt att han vill vara bäst på det här också. På reklam.

Jag vet inte om det är rätt strategi för ett långsiktigt varumärkesbyggande att nu kränga allt från skjortor till kvarg men det finns en tävlingsdjävul i Ibrahimovic som förmodligen saknar motstycke.

Den har samtidigt gett oss svensk idrotts störste genom alla tider så vem är egentligen jag att klaga?

Zlatan Ibrahimovic Media & reklam
SENASTE NYTT

Sportbladet

Visa fler
SPORTBLOGGAR
SILLY SEASON

Rykten & övergångar

Handbollsbloggen

Johan Flinck

Om Aftonbladet