Barça i miljardaffär med tröjsponsor

Säljer ut tröjan för första gången någonsin

FOTBOLL

FC Barcelona har sett ett värde i att klubbtröjan varit fri från betalande sponsorer.

Nu ser klubben istället ett större värde i en ny inkomstkälla.

Från och med nästa säsong tar Qatar Foundation plats tillsammans med UNICEF på bröstet – en affär som ger katalanerna nästan 275 miljoner kronor om året.

Messi och gänget får mer tryck på tröjan från och med nästa säsong.
Messi och gänget får mer tryck på tröjan från och med nästa säsong.Foto: bildbyrån

För en vecka sedan tog Qatar till sig fotbolls-VM 2022. Nu tar Qatar Foundation grepp om en annan prestige-fråga i fotbollsvärlden, nämligen platsen på Barcelonas klubbtröja.

Ekonomin orsaken

Klubben har sedan födseln för nästan exakt 111 år sedan aldrig tagit sålt utrymmet för tröjreklamen. I stället har man de senaste åren skänkt nästan 14 miljoner kronor om året till UNICEFs humanitära projekt, men ett knappt halvår efter att Sandro Rosell tog över presidentposten i klubben gör de nu plötsligt vänster vänster om.

Ekonomin lär vara orsaken.

FC Barcelona blöder kraftigt ekonomiskt och noterade en förlust på drygt 700 miljoner kronor efter den senaste säsongen och den nya affären kommer inbringa nästan 275 miljoner kronor om året över fem år från och med nästa säsong, exklusive bonus för eventuella titlar.

Grundades 1995

Redan den här säsongen uppges dock Barcelona få nästan 140 miljoner kronor av Qatar Foundation, en icke vinstdrivande stiftelse som grundades 1995 av Sheikh Hamad Bin Khalifa Al Than för att främja utbildning, utveckling och forskning i den lilla gulfstaten.

Barcelona säger att man ska hitta en sätt att kombinera den nya sponsorn med barnrättsorganisationen UNICEF, som prytt klubbens tröja sedan 2006.

– Marknadsexperter jobbar på att förena UNICEFs och Qatar Foundations logotyper, säger Javier Faus, ekonomisk vicepresident i klubben, enligt AP.