Dopningsanklagelser mot Barça: ”Samarbetar med tveksamma läkare”

Barça hotar med rättsliga
åtgärder mot radiokanal

FOTBOLL

BARCELONA. Spansk fotboll skakas av dopningsanklagelser – igen.

Det är radiokanalen Cope som anklagar Barcelona och Valencia för att samarbeta med tveksamma läkare och "enligt källor i Real Madrid" kommer huvudstadsklubben nu att kräva hårdare dopningskontroller inom la liga.

Nu hotar Barcelona med rättsliga åtgärder.

Kommunikén på Barcelonas hemsida där klubben kräver en dementi av radiokanalen.
Kommunikén på Barcelonas hemsida där klubben kräver en dementi av radiokanalen.

Det var efter söndagens stormatch i la liga, där Barcelona tappade poäng och mark i ligatoppen efter 1–1 mot Sevilla, som radiokanalen Atena Cope avslöjade att Real Madrid har för avsikt att kräva tuffare dopningskontroller inom spansk fotboll.

Copes redaktör Juan Antonio Alcalá förde i programmet El partido de las 12 i går kväll ett resonemang där han kopplade samman Valencia med den ökände "dopningsdoktorn" Eufemiano Fuentes och menade att "också Barça samarbetar med tveksamma läkare".

Barça kräver dementi

Uttalandet kommer en vecka efter att Spaniens ledande sporttidning Marca, som mer eller mindre öppet stödjer Real Madrid, på sin förstasida menade att dopningskontrollerna inom spansk fotboll är ett skämt.

FC Barcelona reagerar i dag med full kraft på insinuationerna att det skulle förekomma dopning inom klubben och skriver i ett utlåtande: "Klubben vill härmed uttrycka sin totala indignation över de grova anklagelserna, helt utan konkret grund, som radiokanalen Cope i går kväll uttalade och som skadar klubbens image. FC Barcelona kräver nu ett tillbakadragande av uppgifterna och våra jurister studerar redan ett sätt att vidta rättsliga åtgärder för att skydda klubbens ära, tränare och spelare."

Fuentes sitter fängslad

I december förra året greps 13 spanska idrottare, där Marta Dominguez, världsmästare på 3 000 meter hinder i Berlin 2009, var den mest berömda, misstänkta för dopning och samröre med Eufemiano Fuentes.

Fuentes, som sitter i fängelse i Madrid, insinuerade då att inte heller spansk fotboll är ren.

– Om jag skulle säga allt jag vet skulle vi få säga tack och hej till EM- och VM-guldet i fotboll, sa Fuentes då, ett uttalande ha delvis backade i från i efterhand.

Le Monde fick böta till Barça

2008 dömdes den franska tidningen Le Monde till 300 000 euro i skadestånd till Barcelona efter att man hävdat att man kommit över en hemlig dossier, skriven av nämnde Fuentes, som skulle bevisa att otillåtna preparat förekom i förberedelserna inför säsongen 2005/06 i klubbarna Barcelona, Real Madrid, Valencia och Real Betis.