”Ronaldo ringde när han fick se bilderna”

Klev in och tog över direkt: Var han som frågade

1 av 4 | Foto: jbs.dk
Efter att ha sett företaget JBS bilder på tennisstjärnan Caroline Wozniacki ringde Ronaldo själv upp bolaget.
FOTBOLL

De slåss inte bara på planen – även utanför gör världens idrottsstjärnor upp om ära och miljoner.

Cristiano Ronaldo blev så förtjust i Caroline Wozniackis underklädesreklam att han mer eller mindre tog över det danska företaget.

Näste man att kliva in på scenen väntas nu bli Zlatan Ibrahimovic.

Efter att fotbollens första riktiga pengamaskin David Beckham öppnat marknaden försöker nu mer eller mindre varje stor idrottsstjärna krama varje miljon de kan ur sina varumärken. Hetaste arenan: Underklädesbranschen.

”Han gillade reklamen”

Precis som David Beckham och Fredrik Ljungberg en gång gjorde så är det nu bland annat Cristiano Ronaldo som ligger i något märkliga poser för att sälja kalsonger till sina fans. Portugisen gör det också så bra att han nu håller på att mätta marknaden.

Så upplever i alla fall det danska företaget JBS det. Efter att ha sett företagets bilder på tennisstjärnan Caroline Wozniacki ringde Ronaldo själv upp bolaget.

– Caroline Wozniacki är en av anledningarna till att vi fick Cristiano Ronaldo. Han hade sett hur Caroline vågade visa upp sig i bara underkläder i reklamen vi gjorde åt henne och gillade den. Det spreds ju över världen, att en tennisstjärna vågade visa sig i något halvt genomskinligt. Så han frågade om vi ville samarbeta med honom, säger JSB:s chef Morten Alstrup till Ekstrabladet.

”Zlatan går samma väg”

Det skulle också visa sig att Ronaldos varumärke var något starkare än Wozniackis. Med portugisens eget märke CR7 ombord dubblade JBS sin omsättning till omkring 520 miljoner svenska kronor när marknaden ökade från sex till 55 länder.

Ironiskt nog har succén med 29-åringen nu fått företaget att bryta avtalet med Wozniacki.

– Vi hoppades kunna ta en ny marknad men CR7 har blivit långt mycket större än vi kunde drömma om. Så det är bäst för företaget att avbryta samarbetet med Caroline Wozniacki som också till stor del är låst i sitt avtal med Adidas. Men det vi gjorde med Caroline har hjälpt till att starta en trend över hela världen där stjärnorna använder sitt eget namn. Zlatan Ibrahimovic och Britney Spears, med Change, går samma väg, säger Alstrup.
Ibrahimovic annonserade nyligen att han ska starta ett eget klädmärke tillsammans med norska Dressmann. Vad gäller Caroline Wozniaci så går det knappast någon nöd på henne heller.

Efter US Open 2014 lämnade danskan turneringen utan sin prischeck på motsvarande 11,3 miljoner kronor.

– Jag tror jag glömde mina prispengar, sa 24-åringen när hon skamset återvände en halvtimme senare.