Neutrala klacken – en PR-kupp

”Vi har planerat det här sedan november-december”

1 av 6 | Foto: PONTUS ORRE
FOTBOLL

GÖTEBORG. Efter dryga halvtimmen av EM-premiären började det plötsligt bölja på ena läktaren.

Den nedre sektionen färgades vit och en sambaorkester lyfte stämningen på Gamla Ullevi.

Allt i en PR-kupp från Uefa och dess huvudsponsor.

– Det var ett kul inslag tycker jag, säger Nilla Fisher till Sportbladet.

Den ”neutrala klacken” blev snabbt en snackis på sociala medier under EM-premiären mellan Sverige och Danmark. Efter dryga halvtimmen tog alla männsikor på en av Gamla Ullevis nedre sektioner av sig överdragskläderna, färgade läktaren vit och började sjunga till tonerna av en samba-orkester.

Nilla Fisher märkte det under den andra halvleken och gillade vad hon hörde:

– Det var ett kul inslag tycker jag. Hela inramningen var fantastisk, säger hon till Sportbladet.

Det hela rör sig om en välplanerad ”reklamkupp” från Uefa och

huvudsponsorn Hyundai i samarbete med Passion Lab.

– Vi har planerat det här sedan november-december. Allt för dessa två minuter och det var värt det, säger produktionsledaren Elsim Yilmaz till Sportbladet.

Lyfte stämningen

Säga vad man vill om reklamfinansierade klackinsatser men orkestern lyfte i alla fall stämningen på läktarna. Yilmaz var också nöjd med resultatet.

– Det är ett sätt att ta fotbollen framåt, till nästa nivå, och visa att damfotboll är lika ösigt och fantastiskt.

Vad säger du till kritikerna som hävdar att det här bara är en anlitad klack?

– Det här är inte människor som är anlitade. Jag uttalar mig inte vad andra gör men kan bara säga att det vi gör är bara för kärleken till fotbollen och för att ta fotbollen framåt.

Alla deltagare i klacken bjöds på biljetterna och sambabandet hyrdes in.