I dag slår vi rekord

Tidernas publikfest i EM – svensk fotboll kan få bonuspengar från Uefa

Fullsatt. Samtliga Sveriges matcher i EM är slutsålda och turneringen i sig är en publikfest. I går eftermiddag hade totalt 125 368 biljetter sålts.
Fullsatt. Samtliga Sveriges matcher i EM är slutsålda och turneringen i sig är en publikfest. I går eftermiddag hade totalt 125 368 biljetter sålts.
FOTBOLL

På EM:s fjärde dag sprängs tidernas biljettrekord.

Nu sliter Svenska fotbollförbundet för att sälja 11 000 biljetter till och bli den första arrangören någonsin att håva in bonuspengar från Uefa.

– Det är ett spännande mål, säger EM:s organisationschef Göran Havik.

Göran Havik, EM:s organisationschef.
Göran Havik, EM:s organisationschef.

Sveriges premiär var fullsatt, men en publiksiffra dagen efter var ännu mer anmärkningsvärd.

8 861 betalade för att se Tyskland och Holland spela, vilket är tidernas högsta siffra för en EM-match som inte är final, eller där inte hemmanationen deltar. Och på tal om rekord:

I dag kan någon person i Halmstad eller Göteborg köpa den 129 001 biljetten som säljs till det här mästerskapet. Därmed kommer årets EM bli det mest besökta hittills. 

Lyckat arbete

För organisationschefen Göran Havik är siffrorna bevis för att slitet med att få familjer att åka ut till arenorna varit lyckat. För svensk fotboll innebär de jackpott. 

– Vi hoppas kunna nå den bonus som Uefa betalar ut om man säljer minst 50 procent av biljetterna, säger Havik.

Systemet är utformat så att Uefa får biljettpengarna och arenorna tar intäkter från kiosker och grillar.

Bonusnivåer

Det svenska förbundet får inte en krona, så länge de inte når upp till någon av de bonusnivåer som Uefa satt upp:

Säljs hälften av alla biljetter får förbundet tio procent av EM:s biljettintäkter. Den andelen blir åtminstone värd flera hundratusentals kronor, vilket i damfotbollssammanhang är en prydlig summa, menar Havik.

Säljs 90 procent blir bonusen större.

Sugen på rekord

I går klockan 17 var den exakta siffran 125 368 sålda biljetter.

Fullsatta läktare alla matcher hade inneburit 280 000 besökare, så nu sliter förbundet med att sälja det som återstår tills man nått hälften, alltså 140 000, och därmed tjäna pengar på mästerskapet. 

Ingen av arrangörerna till de tio EM som hittills har spelats sedan 1984 har lyckats med det, men Göran Havik är säker på att Sverige blir först.

”Inspirerar unga”

I farten vill han bräcka det där nyslagna matchrekordet på 8 861 åskådare när inte hemmanationen spelar.

– Jag har tittat på matcherna framöver och tror att vi kommer slå den siffran. I Norge mot Tyskland (nästa onsdag) är redan 7 431 biljetter sålda. För kvarten och semin är siffrorna nästan lika höga, säger han.

Och det sista målet? Säljer ni 90 procent?

– Det tror vi inte går. Och siffran är inte nummer ett för oss. Andra värd­en är viktigare, som att vi inspirerar unga och visar att vi är ett bra arrangörsland.

1 av 2
8 861 personer såg Tyskland–Holland.

Biljett-slakten i EM så här långt

Totalt var 125 368 biljetter sålda i går klockan 17. Uefas mål är att sälja 129 000 biljetter för hela mästerskapet, vilket är noteringen Finland hade 2009, då tolv lag för första gången gjorde upp om EM-guldet.

Sveriges matcher är slutsålda, men i dag släpps ett par hundra biljetter extra till kvällens match mot Finland. Man räknar med att de också går åt.

I torsdags besökte 8 861 person­er 0–0-matchen mellan Tyskland och Holland i Växjö, vilket är rekord för en EM-match där inte ett värdland spelar, och som inte är en final. Arrangörerna räknar med att det rekordet inte ens står sig en vecka, för 7 500 biljetter är sålda till Norge–Tyskland i Kalmar.

Svenska fotbollförbundet får inte en krona för biljettförsäljningen än, oavsett om de slår målet på 129 000. De pengarna är Uefas. Däremot får man en bonus om man säljer mer än 50 procent av totala antalet platser på mästerskapet. Man räknar med att 280 000 i teorin skulle få plats på samtliga matcher, vilket gör att 140 000 är måttstocken. Överstigs den nivån, vilket man räknar med, får förbundet tio procent av nettointäkterna. Det bör landa på flera hundra tusen, vilket är mycket i damfotbollssammanhang.

Utöver publikrekordet såg närmare 1,5 miljoner Sverige–Danmark på tv i onsdags. Det är mer än alla matcher i EM 2005 och 2009, samt högre än tittarsiffrorna för alla Sveriges VM-matcher 2011 förutom semin mot Japan.