SVT bemöter den massiva kritiken

"Vi lyckades inte fullt ut"

Foto: TT & SVT Sport
FOTBOLL

SVT fick ta emot massiv kritik för att de dröjde med information angående gårdagens kravaller på Stadio Velodrome.

Och nu väljer SVT att bemöta den kritiken.

– Vår lärdom efter gårdagen är att vi måste agera ännu snabbare när nyhetshändelser inträffar, skriver SVT:s sportchef Åsa Edlund-Jönsson på deras hemsida.

LÖNELISTA: Så mycket tjänar tv-sportprofilerna

Det har varit våldsamma scener i Marseille under dagarna tre mellan engelska, ryska, och lokala supportrar.

Efter matchen mellan England och Ryssland fortsatte också kravallerna på arenan.

För direkt efter slutsignal attackerade ryska fansen de engelska fansen.

Men trots att SVT sände matchen dröjde det länge innan tittarna fick någon information.

Massiv kritik mot SVT

Det är också någonting som SVT fått utstå en massiv kritik för.

En som uttryckte stor kritik var Sportbladets krönikör Marcus Leifby.

Och nu väljer SVT att bemöta den tuffa kritiken.

– Fortfarande finns det inga officiella bilder från läktarbråket. De bilder som finns att tillgå är bildmaterial från personer som själva filmat på plats och publicerat på olika sociala medier. SVT Sport har självklart arbetat hårt för att få tillgång till officiella tv-bilder från läktaren men utan framgång, skriver SVT:s sportchef Åsa Edlund-Jönsson på deras hemsida.

Självkritiska

Samtidigt är Åsa Edlund-Jönsson självkritisk över SVT:s agerande under gårdagen.

– Vår lärdom efter gårdagen är att vi måste agera ännu snabbare när nyhetshändelser inträffar. I går tog det cirka 20 minuter innan nyheten kom ut i tv via EM-studion (nyheten publicerades snabbare på svtsport.se). Det låter inte som en så lång tid men igår var det flera minuter för sent.

– För oss på SVT Sport är det viktigt att vara både snabba med nyhetsleveransen och trovärdiga. I går lyckades vi inte fullt ut med att vara båda dessa delar. Därför vidtar vi nu åtgärder för att säkerställa att vi framöver är både snabba och trovärdiga i vår rapportering, oavsett om du tar del av vårt material via tv, webb eller sociala medier.