Hemliga krav styr Blågult

Kentaro Group: Om stjärnor saknas i framtiden kommer det att bli problem

FOTBOLL

LE MANS

Få förstod varför Kentaro Group betalade 1,35 miljarder för TV-rätten till svensk fotboll.

Sportbladet kan nu avslöja ett av de hemliga krav förbundet låst sig vid:

- Vi är de första förbundet pratar med inför varje vänskapsmatch, säger Kay Dammholz, chef över TV-försäljning på Kentaro Group.

Spelar från start. Fredrik Ljungberg spelar från start när Sverige träningsmatchar mot Elfenbenskusten i kväll – något som säkert glädjer Kentaro Group, företaget med stora intressen i svensk landslagsfotboll.
Foto: Bildbyrån
Spelar från start. Fredrik Ljungberg spelar från start när Sverige träningsmatchar mot Elfenbenskusten i kväll – något som säkert glädjer Kentaro Group, företaget med stora intressen i svensk landslagsfotboll.

I kväll möts Elfenbenskusten och Sverige i en vänskapslandskamp i Le Mans i västra Frankrike.

Matchen arrangeras av schweiziska eventföretag Kentaro Group som betalar Sveriges resa och logi.

Kentaro var även inblandade i Sveriges vänskapslandskamp mot Tyskland tidigare i höstas. Det är också Kentaro Group som ligger bakom januari-lägret till Sydamerika för matcher mot Ecuador och Paraguay (alternativt Venezuela/Chile).

Kentaro Group inledde sitt samarbete med Svenska Fotbollförbundet (SvFF) i våras då de köpte TV-rätten till svensk fotboll för 1,35 miljarder kronor. Summan blev omdiskuterad, få förstod varför Kentaro var beredda att betala så mycket mer än konkurrenterna (svensk tv).

Pratar direkt med Kentaro

En förklaring är att Kentaro fått "första tjing" på samtliga Sveriges vänskapslandskamper under en femårsperiod. Det bekräftar företagets tv-rättighetschef Kay Dammholz för Sportbladet.

- Vi är de första som svenska förbundet pratar med inför varje vänskapsmatch, säger Dammholz till Sportbladet.

- Det innebär inte att Sverige måste spela mot den motståndare vi kan erbjuda. Om vi inte kan hitta en "godkänd" motståndare får de välja något annan, säger Dammholz.

Men faktum är att sedan SvFF och Kentaro Group gjorde upp om TV-rätten till svensk fotboll har Kentaro Group varit inblandad i varje vänskapslandskamp Sverige spelat (förutom Finland i maj).

- Det är en "win win"-situation. Sverige får matcher mot bra motståndare betalda, vi får en möjlighet att tjäna pengar, säger Kay Dammholz.

Enligt Kay Dammholz är matcharrangemangen "en service" som Kentaro erbjuder SvFF.

- Först och främst handlar det om att inte förlora pengar. Nummer två är att hitta ett bra motstånd för Sverige. I sista hand hoppas vi kunna tjäna pengar.

Vilka av de kriterierna uppfyller matchen mot Elfenbenskusten?

- Vi förlorar inga pengar, Sverige får ett bra motstånd. Lasse Lagerbäck ville inte ha en "topp fem"-motståndare, men inte heller en "Liechtenstein"-match. Han ville ha ett tufft motstånd men där Sverige skulle ha en bra chans att vinna, säger Kay Dammholz.

Glada över Freddie

Att flera svenska stjärnor avstår matchen är ett bakslag för Kentaro.

- Om Zlatan, "Freddie" och Mellberg saknas vid träningslandskamperna kommer det att bli problem i längden, säger Dammholz.

Är det därför Fredrik Ljungberg är med ? Han brukar ju inte vara det vid den här typen av landskamper.

- Vi är väldigt glada att "Freddie" är med, men vi kan inte påverka sådant.

- Även om vi skulle vilja, tillägger Kay Dammholz med ett skratt.

Hur viktig är Zlatan i ett sådant här sammanhang?

- Den dagen Zlatan kommer tillbaka blir det ett väldigt starkt försäljningsargument. Det är en match vi är väldigt intresserade av att arrangera, menar Dammholz.

SvFF:s ordförande Lars-Åke Lagrell tillbakavisar att Kentaro Group har "första tjing" på Sveriges vänskapslandskamper.

- Vi kommer aldrig att låsa oss vid en samarbetspartner. Ingen styr våra landskamper. Vi gör våra affärer med utgångspunkt vad som är bäst för svensk fotboll. Det finns ingen koppling mellan tv-avtalet och att Kentaro är inblandade i ett antal vänskapslandskamper. Men om de fortsätter att göra ett bra jobb med vänskapslandskamperna kommer vi att fortsätta göra affärer med dem, säger Lars-Åke Lagrell.

Så fungerar Kentaro Groups avtal med förbundet