Skräcklandningen i EM: ”Krävs specialträning”

Ligger i en gryta Innsbrucks läge mellan bergen gör att landningen på flygplatsen är svår och för piloterna krävs specialträning.
Foto: GOOGLE EARTH
Ligger i en gryta Innsbrucks läge mellan bergen gör att landningen på flygplatsen är svår och för piloterna krävs specialträning.
FOTBOLL

SAN JOSÈ/GÖTEBORG. Flygkaos för landslaget i går och i värsta fall – även i EM.

– Det krävs specialträning för att landa i Innsbruck och flygplatsen är väderkänslig,

säger Kenneth Jensen, ordförande i Svensk Pilotförening.

Landslagets val av bas under EM, schweiziska Lugano, har blivit omdiskuterat.

Boendet och miljön är av absolut högsta klass. Men från Lugano är det 352 km och cirka fem timmar i buss genom Alperna till Innsbruck där Sverige ska spela två matcher (Spanien och Ryssland).

Så landslaget ska flyga till Tyrolens huvudstad.

Då kommer nästa men.

Flygplatsen i Innsbruck är känd som en av Europas svårare, flygtekniskt och vädermässigt.

– Innsbruck kräver andra inflygningsrutiner eftersom flygplatsen ligger i en gryta mellan bergen, säger flygkaptenen Kenneth Jensen i Svensk Pilotförening.

Är den svårare än andra flygplatser att landa på?

– Ja, det krävs specialträning av piloterna. Det är ingen A-kategori (enklaste landningen).

– De omgivande bergen ökar risken för dimma och dålig sikt. Dessutom är vindförhållandena speciella där.

– Innsbruck är ingen farlig flygplats. Vid bra förhållanden märker knappast passagerarna någon skillnad. Men piloten måste landa visuellt den sista biten. Det krävs att man kan se flygfältet på ett högre avstånd upp i luften än på andra ställen, säger Kenneth Jensen.

Viktigt kolla vädret

Vad tycker du om att landslaget ska flyga till Innsbruck dagen före match?

– Det blir viktigt att kolla vädret innan. Är det låga moln och dis finns det risk att man inte kommer ner. Då kan man lika gärna ta bussen istället för att tvingas landa någon annanstans.

Okänt för landslaget

Uppgifterna om svårigheterna kring flygplatsen i Innsbruck är okända för landslagsledningen.

– Jag kände inte till detta. Det är mycket man får veta genom media och jag lyssnar på vad du säger, men jag kan inte säga att jag är orolig i dagsläget, säger landslagschefen Lars Richt.

– Om vi får information om att det är dåligt väder i samband med våra resor får vi se hur vi agerar då.