Zlatans comeback en ekonomisk jackpot

”Vi kommer att få riktigt bra publiksiffror”

FOTBOLL

Zlatan Ibrahimovics comeback i landslaget innebär ekonomisk jackpot för svensk fotboll.

Tack vare ökad biljettförsäljning kan förbundet räkna in extra inkomster i miljonklassen.

– Vi kommer få riktigt bra publiksiffror, säger fotbollförbundets ordförande Lars-Åke Lagrell.

Foto: Bildbyrån

Zlatan Ibrahimovics comeback i Blågult för med sig positiva effekter även utanför planen.

Som på läktaren.

Och i Svenska fotbollförbundets plånbok.

– Vi har en landskamp på Råsunda mot Skottland, sedan möter vi Ungern i EM-kvalet och efter det San ­Marino i Zlatans egen hemstad. Jag skulle tro att vi kommer att få riktigt bra publiksiffror på de här ­matcherna, säger fotbollförbundets ordförande Lars-Åke Lagrell.

Zlatans återkomst i landslaget väntas bli en ekonomisk jackpot.

”Blir en Zlatanhajp”

Den 11 augusti spelar Sverige träningslandskamp mot Skottland. ­Tidigare kalkylerades 15 000–20 000 åskådare komma till matchen på ­Råsunda. Men efter superstjärnans presskonferens i Malmö i går fick de sifforna uppgraderas.

– Det blir ju en ”Zlatanhajp”. Nu när han är med hoppas vi på uppemot 25 000 mot Skottland. Dessutom räknar vi med att alla EM-kvalmatcher blir fullsatta. Men det hade vi gjort annars också, säger förbundets marknadschef Jan Larsson.

Enligt Larsson ger varje såld biljett i snitt ungefär 150 kronor i intäkter.

Det innebär 1,5 miljoner kronor i extra pengar om det kommer 10 000 åskådare fler än vad som först beräknades mot Skottland.

”Intresset ökar”

Blir det slutsålt på Råsunda 11 augusti kan förbundet räkna med närmare tre miljoner extra jämfört med den ursprungliga publikprognosen.

– Fotbollsintresset ökar när han bestämt sig för att fortsätta och det kommer även att påverka biljettförsäljningen. Men jag ser inte främst till pengarna. Zlatan är en person som berör och hans medverkan är viktig för intresset för all svensk fotboll, säger Lars-Åke Lagrell.

Även landslagets supporterorganisation Camp Sweden tog emot Zlatans besked med glädje.

– Med Zlatan i laget lever drömmarna om en medalj i ett mästerskap. Jag har varit i kontakt med många av våra medlemmar i dag och känslan hos alla är positiv, säger Camp Swedens ordförande Ingo Söderlund.

FAKTA

ZLATAN-EFFEKTEN

Utan Zlatan

Snittpublik, vänskapsmatcher, augusti, under 2000-talet:

20 888 åskådare.

Förbundets tidigare prognos mot Skottland, 15 000–20 000 åskådare.

Snittpublik, första kvalmatchen hemmaplan, Råsunda, tre senaste kvalspelen:

26 066 åskådare.

Med Zlatan

Sverige–Skottland, 11 augusti, Råsunda.

34 000 åskådare.

Resultat: +2,1-2,8 miljoner kronor.

Sverige–Ungern, 3 september, Råsunda.

34 000 åskådare.

Resultat: +1,2 miljoner kronor.

Totalt extra med Zlataneffekt: +3,3–4,0 miljoner kronor.

Träningslandskamper i augusti på hemmaplan på 2000-talet:

2009:

Sverige-Finland (1-0)

Råsunda: 15 212.

2008:

Sverige-Frankrike (2-3)

Ullevi: 23 263.

2007

Sverige-USA (1-0)

Ullevi: 20 468.

2006:

Ingen hemmalandskamp i augusti.

2005:

Sverige-Tjeckien (2-1)

Ullevi: 23 117.

2004:

Sverige-Holland (2-2)

Råsunda: 20 377.

2003:

Sverige-Grekland (1-2)

Idrottsparken i Norrköping: 15 018.

2002:

Ingen hemmalandskamp i augusti.

2001:

Sverige-Sydafrika (3-0)

Råsunda: 28 766.

2000:

Ingen hemmalandskamp i augusti.

Totalt: 146 221

Snitt: 20 888.

Fotnot: Sverige-San Marino 7 september spelas på Swedbank Stadion i Malmö och lär bli utsåld; 24 000 åskådare