Här blir Zlatan stor – som filmstjärna

Första bilderna på svensken i Eric Cantonas kampanj

Elegant gigant ”Vacker fotboll för mig är när du får det att se snyggt ut, men samtidigt ska det vara enkelt, säger Zlatan själv i reklamfilmen.
Foto: ARNOUT GROEN IMAGES
Elegant gigant ”Vacker fotboll för mig är när du får det att se snyggt ut, men samtidigt ska det vara enkelt, säger Zlatan själv i reklamfilmen.
FOTBOLL

Zlatan Ibrahimovic, 24, etablerar sig bland världsstjärnorna.

Juventus-spelaren ingår i Nikes stora VM-satsning och duellerar i teknik med Cristiano Ronaldo.

– Vacker fotboll för mig är när du får det att se snyggt ut, säger Zlatan.

Den svenske guldkalven deltar i sko- och sportklädesjättens VM-kampanj Joga Bonito – ”spela vackert”.

– Zlatans irrationella

spelstil passar in i vårt koncept. Han gör hela tiden oväntade saker och personifierar varumärket, säger Fredrik Stenberg, marknadschef på Nike Sverige.

Zlatan i duell

Eric Cantona leder reklamsnutten som har premiär 10 april.

Tittarna får se en teknikduell mellan Juventus Zlatan Ibrahimovic och Manchester Uniteds Cristiano Ronaldo. Och de tar fotbollen till den dimensionen som gjort dem till världsstjärnor – i tekniskt utförande.

– Det är ingenting du kan tvinga dig själv att bli bra på. Du måste träna, träna, träna och förhoppningsvis kommer det, säger Zlatan i ett pressmeddelande.

Zlatan avslutar den dryga minuten långa reklamfilmen på Barcelonastadion Nou Camp med att precisionsskjuta ett stenhårt volleyskott som slår en kon av huvudet på stackaren i mål.

”Elegant och enkelt”

Duellvinnare?

– Vem vinner? Jag vet inte, avslutar Eric Cantona.

Och Zlatan ger sin syn på fotbollens konst.

– Vacker fotboll för mig är när du spelar elegant, när du gör det – hur säger man – får det att se snyggt ut, får det vackert. Men samtidigt ska det vara enkelt, säger Zlatan, som sitter i en guldsits med Nike.

Agenten Mino Raiola ska förhandla om ett nytt kontakt med Nike.

Treårskontraktet går ut om åtta till tio månader och det uppskattas ge 25–30 miljoner per år enligt varumärkesexperten Niklas Olovzon.

– Vi vill jobba med Zlatan i framtiden också, säger Fredrik Stenberg.

Här är Ibrahimovics fina sällskap

Jimmy Landström