Sveriges kamp mot klockan: ”Det tar tre dygn att ladda om”

Lotta Schelin var mycket trött under kvartsfinalen och kommer nu behöva varje timme för att återhämta sig.
Foto: Andreas Bardell
Lotta Schelin var mycket trött under kvartsfinalen och kommer nu behöva varje timme för att återhämta sig.
FOTBOLL

Augsburg. Japan kommer till semifinalen bättre återställda än Sverige.

Landslagets fysiolog visar i en stor studie hur tre dygn inte räcker för att fullt ladda om svenskornas kroppar.

– Explosiv aktion, som sprint och hopp, tar längre tid, säger Helena Andersson.

Hoppar svenskorna lägre i semifinalen?

Förlorar Charlotte Rohlin ovanligt många nickdueller?

Det kan vara utslag av att Japan har fått en dags extra förberedelser till matchen.

Sportbladet pratade med Caroline Seger, Linda Forsberg och Sara Thunebro om följderna av att Japans kvartsfinal gick dagen före Sveriges, vilket medför att motståndarna får tre mellandagar mot svenskornas två. Ingen av spelarna la någon vikt vid det.

Forskat i sex år

Deras fysiolog ser det vetenskapligt. Helena Andersson har forskat om återhämtning i sex år och skrivit en avhandling om hur kroppen återfår styrkan efter tung ansträngning. Två allsvenska lag mättes och i det här fallet kan studierna summeras i en punkt:

– Det tar upp till 48 timmar och längre för vissa saker att återhämta sig. Hoppförmågan tog mer än 72 timmar att återhämta, säger Andersson.

Semifinalen spelas på onsdag kväll.

– Vi kommer definitivt behöva tiden vi har.

Hur mycket hjälps Japan av att ha fått ett extra dygn?

– Först och främst spelade de sent, plus hade förlängning, så jag tror inte att Japan kommer ha jättemycket fördel. Men det är klart, alla timmar är bra för dem.

– Det man kan säga är att explosiv aktion, som sprint och hopp, tar längre tid. På 69 timmar hann allt återhämta sig utom hoppförmågan.

Fem spelare vilade

Under fredagsträningen vilade fem svenska startspelare för att inte slita ut sig. Något sådant är otänkbart inför semin eftersom spelarna då inte får en enda träning med boll.

– Vi får göra annorlunda i stället. Det får bli en lågintensiv träning med inriktning på teknik. Annars kan det bli för jobbigt, säger Helena Andersson.

FAKTA

TRE DYGN MELLAN MATCHERNA – SÅ HÄR SKA SVERIGE ORKA LADDA OM

1. Tropikdrycken

20 minuter efter alla matcher mer eller mindre pressar spelarna i sig två muggar återhämtningsdryck. Den innehåller kolhydrater, protein, vitaminer, mineraler och salter. Och den påminner om tropisk juice, men smaken är ”inget man skulle köpa i affären om den fanns där”, som Helena Andersson uttrycker det.

2. Match för avbytarna

För att synkronisera spelarnas trötthet får bänknötarna gå ut på arenan efter matcherna och köra ett eget pass. I går blev det uppåt en halvtimme småmål. Poängen är att alla på så sätt har ansträngt sig ungefär lika mycket, vilket underlättar träningen.

3. Poolhäng

I dag tränar laget i en bassäng för att inte belasta leder och muskler lika hårt.