Jeppsson: Jag tycker att fyran har missat en del

FOTBOLL

Det är världens största sporthändelse.

Ska man då tänka stort – eller smått?

Stort, naturligtvis. Och där tycker jag SVT har lyckats mycket bättre än TV4.

Det finns mycket som håller hög klass under VM-sändningarna: Kommentatorerna, experterna, grafiken, för att inte tala om David Fjälls fluktarrock.

Men den stora skiljelinjen skär rakt igenom hur man har utformat de båda VM-studiorna, de rum vi stirrar in i flera timmar varje dag nuförtiden.

Och skillnaden är enorm.

Jag tyckte först att SVT:s studio, när den presenterades av André Pops, såg ut som om den var hämtad från en valvaka från kristdemokraterna.

Stelt uppradade som kronprinsessgemåler var folk placeradei hårda soffor och kring bord.

Fyrans variant kändes mysigare, ett rum för avspända, informella samtal.

Succé på Hemnet

Men jag har ändrat mig.

För det första är nog TV4:s studio snyggare, mer sober, och hade hela det homestylade komplexet legat ute på Hemnet så hade den nog inbringat någon miljon extra.

Men det spelar ingen roll, för nu är det världens största sportevenemang. Hur ska man illustrera det? Ska man bygga en liten, liten studio med ett litet, litet bord och en

liten liten soffa?

Eller ska man fläska på utav bara helsike, bygga en hangar och kasta in så mycket folk man bara kan? Helst i två olika magasin?

Nu är det på riktigt

Självklart det senare. Inte för att det nödvändigtvis blir smartare, bättre eller snyggare.

Utan för att det ger känslan av att nu är det stort, nu är det på riktigt, nu är det allvar – och det är inte oviktigt. Vi gör inget café-program.

Det illustreras också av en sådan enkel grej som att SVT:s experter står upp under programmet medan TV4 sitter ner (när man inte knallar fram och tillbaka till den jätte-ipaden).

TV4-studion mindre i bild

Det signalerar lite mer att man är på tårna, det är som att man tänkt att ”Nu är det the f*cking världsmästerskapen” och då sitter man inte ner!

Där tycker jag att fyran har missat en del – å andra sidan är det ju inte lika mycket av TV4.s studio som hinner synas mellan alla reklamavbrotten.

Kanske finns det något naturligt i att inte satsa lika mycket på den just därför.