Så klarar du livet efter VM

... och saknar du fotbollen för mycket kan ett hångel lätta på trycket

Arjen Robben inser att slaget är förlorat. Spenien vinner VM-guld – och alla vi fotbolls älskare får vänta 4 år på nästa VM.
Arjen Robben inser att slaget är förlorat. Spenien vinner VM-guld – och alla vi fotbolls älskare får vänta 4 år på nästa VM.
FOTBOLL

Kliar händerna, murrar magen, fuktas ögonen?

Håll dig borta från medicinburkarna – det är bara VM-abstinensen som kickat in.

Och lösningen kan gömma sig på en isländsk gräsåker.

11 juni muterades en hel folkgrupp.

Tiotusentals svenska fotbollsfanatiker ritade om det normala schemat, bände in ett par timmar framför tv:n varje dag och tog plats.

I dag släpps fotbollsmutanterna ut i samhället igen. Hur de än zappar finns inte en vuvuzela el

ler Rit-Ola-analys att höra, men väl en svensk deckare på fyran. Är du en av dem som sörjer?

Hångla i stället.

’Suttit i en bubbla’

– Du måste rikta energi åt andra saker. Många har suttit i en bubbla som kallas kumulativ stress. Kanske var du ständigt rädd eller längtande, kanske hade du svårt att koppla av, säger Aftonbladets relationsexpert Eva Rusz.

Vad gör man åt det?

– Man måste ner till första stadiet, basal stress. Jag tycker att det allra bästa är att börja morgondagen med en lång promenad med sin älskade. Håll i handen. Pratar om allt annat än fotbolls-VM. Kom varandra fysiskt nära, håll om, massera varandra.

Kan ett hångel ersätta känslan av att Müller gör mål?

– Ja, det kan man säga. Vad som behövs är oxytocin och endorfin. Det får man dels genom massage och beröring, dels genom att skratta tillsammans och ta på varandra.

Sportbladets krönikör Simon Bank har en till medicin. Den stavas m-e-r f-o-t-b-o-l-l, förslagsvis dagens kvartsfinal i isländska cupen.

– Mest undrar vi förstås om underhundarna Víkíngur Ólafsvík orkar

hålla andan uppe trots skadorna och sitt tuffa juniprogram och ställa till det för Stjarnan, säger han.

FAKTA

Så klarar du VM-abstinensen

Sov ut

Ligg kvar länge. Gick du ändå upp – kryp tillbaka igen. Kan du inte sova så famla efter de mystiska papphögarna som ligger på nattygsbordet. Just det: bok! Det var så det hette, det där du sysslade med före VM!

Massera

Titta nu snett till höger. Nämensedär – din partner! Är inte det där en ny frisyr? Var det inte längesen ni pratade? Ta honom eller henne i handen och tala om vad ni vill göra av resten av sommaren. Kyss varandra. Ta en promenad.

Kånka ut fåtöljen

Det räcker nu. Rumpmärket i fåtöljen efter 30 dygns nötande kommer inte försvinna. Ni har varit tajta i en månad nu, men er vänskap är destruktiv.

Börja jogga

300 gram chips per tv-kväll. 25 matchdagar. Matten är lika enkel som sorglig: du har fått i dig 40 000 kilokalorier. Om du joggar i hyfsat tempo är allt förbränt på 133 timmar, fem och ett halvt dygn. Försök med det.

Elda upp fåtöljen

Symbolhandlingen är viktig, men hindras av eldningsförbudet. Sedan femte juli är det förbjudet att tända större brasor i Storstockholm, liknande regler gäller över hela Sverige. Om du ändå flisar ner fåtöljen hälsar brandkåren att du kan bränna trädelarna i din klotgrill.

Upptäck andra ligor

Mejlet var kort: ”Hej Simon Bank, vad ska man se för matcher när VM är slut?”. Svaret?

”Hur kan man ens ställa den frågan just i dag, när det är kvartsfinaler i isländska cupen?! Mest undrar vi förstås om underhundarna Víkíngur Ólafsvík orkar hålla andan uppe trots skadorna och sitt tuffa juniprogram och ställa till det för Stjarnan?”