Huvudsponsorn: ”Ingenting vi uppskattar”

FOTBOLL

Dulee Johnsons misstänkta rattfylla fördöms av AIK:s sponsorer.

Och det är bara den senaste av flera negativa händelser kring AIK.

– Det är tufft att vara huvudsponsor till AIK, säger Åbros vd Henrik Dunge.

Supportervåld, Berth Miltons aktieköp och spelare som gör bort sig.

Det stormar kring AIK och mitt i stormen står sponsorer som varje år satsar miljoner i produkten AIK.

– Det här är självklart ingenting vi uppskattar. Vi vill förknippas med idrottsmän som sköter sig, säger Peab:s informationschef Gösta Sjöström.

Huvudsponsorn Åbro hade i går en dialog om händelsen med AIK.

”Har ansvar för spelarna”

– Vi har lyssnat igenom vad de har att säga om det som hänt och hur de tänker gå vidare med det. AIK har ansvar för sina spelare, säger vd Henrik Dunge, som tycker att AIK gått framåt på en rad punkter:

– När det till exempel gäller läktarvåldet har klubben jobbat hårt.

Vad känner du själv kring Dulee Johnsons misstänkta rattfylla?

– Bara för att du är en bra fotbollspelare, så betyder inte det att du har sunt förnuft, säger Dunge och fortsätter:

– Det här är beklagligt. Ibland blir det lite för mycket pengar för de här spelarna att hantera.

Varumärket får sig en törn

Hur känner du inför att Dulee Johnson spelar i en AIK-tröja, med ditt företags namn på innan allt är utagerat?

– Det där är upp till klubben att bestämma. De har ju ett tag på sig innan allsvenskan börjar, säger Henrik Dunge.

Att avsluta sina samarbeten med klubben är i dagsläget inte aktuellt.

– Men vi noterar allt sådant här. Hela varumärket AIK får sig en törn varje gång något sådant här händer, säger Peab:s Gösta Sjöström.

Åbros Henrik Dunge:

– Ibland blir man väldigt trött på det, men man får inte ge upp.