Så kan AIK värva sina stjärnor

Fick åtta miljoner av arenabolag som delägs av förbundet

1 av 2
Celso Borges värvades nyss till AIK.
FOTBOLL

Henok Goitom är enligt Sportbladets uppgifter den senaste stora profilen att förstärka AIK.

Stjärnor köpta med pengar från delägarna till den nya Nationalarenan i Solna.

Swedish Arena Management (SAM), ägt av Svenska fotbollförbundet, Peab, Fabege, Järnhusen och Solna Stad, är driftbolaget bakom nya Nationalarenan Friends Arena i Solna. När AIK tecknade avtalet med arenan knöts även flera sponsoravtal med nya sponsorer – med god hjälp av SAM.

Släpper delårsrapport

– Ja, det är sponsorer knutna till dem. Jag vet inte om de företagen vill gå ut med det eller inte men det kommer bland annat via dem, säger AIK:s vd Thomas Edselius.

Samtidigt som AIK enligt Sportbladets uppgifter gjort klart med Henok Goitom, närmast från Almeria, släppte bolaget också sin delårsrapport.

Där framgår att pengarna bakom bland annat värvningen av Celso Borges från Fredrikstad inför säsongen kommer ” genom nya sponsoravtal som är knutet till ett arenaavtal med Swedish Arena Management”. Totalt handlar det om åtta miljoner kronor.

Ser ni någon problematik i att fotbollsförbundet är delägare i SAM?

– Pengarna kommer inte från själva driftsbolaget utan sponsorer i deras närhet. Det är fel att säga att pengarna kommer från SAM. Det kommer från vanliga sponsorer men de kan vara knutna till arenan på ett eller annat sätt.

”Olycklig formulering”

Varför skriver ni då att det är ”knutet till ett arenaavtal med Swedish Arena Management”, som delägs av SvFF?

– Det är en olycklig formulering. Om vi säger så här: Det är aktörer som har intressen i arenan, inte Svenska fotbollförbundet. Det finns även andra ägare till arenan.

Vill synas på arenan

Peab, Järnhusen, Fabege. Är det sponsorer som hjälpt er?

– De har hjälpts oss. Men det är inte bara dem. Jag kan dock inte kommentera namn eftersom vi inte gått ut med det.

Vad innebär det att pengarna är ”villkorade av ett arenaavtal med Friends Arena ”?

– Det är sponsoravtal som bara gäller så länge vi spelar på den arenan. De vill synas på arenan så det är där vi ska vara.

Sportbladet har sökt Svenska fotbollförbundets ordförande Karl-Erik Nilsson utan resultat.