AIK över 10 000 - går mot svenskt rekord

Stor sug efter årskort i Stockholmsklubbarna

FOTBOLL

Det återstår drygt tre veckor till hemmapremiären, men redan nu har AIK passerat 10 000-strecket i sålda årskort.

Nu går man mot ett prydligt svenskt rekord i kategorin.

–  Vi har målet 15000 och allt talar för att vi klarar det, säger vd:n Thomas Edselius till Sportbladet.

Säsongskorten går åt som aldrig förr i de tre stora Stockholmsklubbarna.

AIK, Djurgården och Hammarby kommer alla att sälja betydligt mer än vad man gjorde i fjol, mycket tack vare sina nya arenor som kommer att invigas under året.

För AIK går det allra bäst.

På torsdagen passerade man 10 000-strecket och förhoppningen är att sälja minst 5000 till.

Mot svenskt rekord

I så fall slår man Malmö FF:s rekord från 2004 på 13179 årskort med stor marginal.

– Om man jämför med motsvarande datum i fjol då vi stannade på 12100 så ligger vi ungefär 3000 före nu. Årets hemmapremiär är en vecka senare också, och så hoppas jag att Elfsborg i första omgången blir en snackis. Då kan vi sälja ännu mer sista veckan, säger AIK:s vd Thomas Edeslius.

Tvåa i stan (och även i landet) är Hammarby, som trots att man spelar i superettan har gått över 8200. En del av förklaringen till det är att man flyttar till nybyggda Tele2 arena i sommar.

– Det är väldigt positiva siffror. Allt talar för att vi går över 10 000. När man flyttar till en ny arena så drar det extra mycket folk, det har man sett både utomlands och i Sverige. Djurgården har också sålt betydligt mer än förra året, säger Hammarby-vd:n Henrik Kindlund.

"Mr Ticket" myser

Ja, även Djurgården går alltså starkt. Drygt 7400 årskort var sålda på onsdagen.

– Nästa mål är att gå över 8000 som är vårt rekord. Sen får vi höja ribban ytterligare, säger Tomas "Mr Ticket" af Geijerstam, biljettansvarig i Djurgården.

Brommapojkarna kan däremot inte visa upp samma siffror.

– Vi har sålt 52 stycken. Vi säljer sällan särskilt mycket säsongskort tyvärr, som ni säkert känner till, säger klubbdirektören Ola Danhard.

– Men vi har faktiskt känt av en liten intresseökning, många har hört av sig. Och vi har inte så många sittplatser under tak på Grimsta, så vill man vara säker får man köpa nu.

FAKTA

SÅ SÄLJER DE ALLSVENSKA LAGEN

1) Hur många årskort har ni sålt?

2) Vad har ni för mål?

3) Hur mycket sålde ni i fjol?

AIK

Thomas Edselius, vd

1) – Vi har sprängt 10 000-gränsen nu. Det är verkligen stort intresse i år.

2) – Vi har haft som mål att få 15000 och det ser ut som vi ska klara det. Årets hemmapremiär är en vecka senare också, och så hoppas jag att Elfsborg i första omgången blir en snackis. Då kan vi sälja ännu mer sista veckan.

3) 12163

Brommapojkarna

Ola Danhard, klubbdirektör

1) – 52 stycken. Vi säljer sällan särskilt mycket säsongskort tyvärr, som ni säkert känner till, men vi har faktiskt känt av en liten intresseökning, många har hört av sig. Och vi har inte så många sittplatser under tak på Grimsta, så vill man vara säker får man köpa nu.

2) –

3) – I fjol spelade vi i superettan, då sålde vi kanske 30 stycken.

Djurgården

Tomas "Mr Ticket" af Geijerstam, biljettansvarig
1) 7409 på Tele2 arena, 4862 på Stockholms stadion. Det ser väldigt bra ut, den nya arenan gör att många vill testa ett årskort.
2) Första målet är att gå över 7500 vilket vi gör snart, nästa är att gå över 8000 som är vårt rekord. Och sen får vi höja ribban ytterligare. Vi kommer att sälja ända fram till midsommar.
3) 5300

Elfsborg

Jonas Kallin, biljettansvarig

1) – Vi har sålt 4600.

2) – Vi räknar med cirka 4 800.

3) – Det var 4 500.
 

Gefle

Leif Lindstrand, ordförande

1) – Årskort är ingen stor grej för oss. Vi har nästan bara ståplats och där får alla plats. Men det ligger på samma nivå som vanligt, ungefär 400-500.

2) – Vi har inget speciellt mål eftersom det inte är en stor grej för oss.

3) – 400-500.

Göteborg

Andrej Häggblad, marknadschef

1) – Vi har sålt 4117.

2) – Vi räknar med 5500 i år, det är färre än vi sålde i fjol men då inför 2012 hade vi en enorm hype.

3) 6300

Halmstad

Glenn Silverholt, marknad- och försäljningschef

1) – Vi har hittills i år sålt 1350 abonnemang.

2) – Vi tror att vi kommer att hamna på 1450 totalt i år.

3) – I fjol sålde vi 1280.

Helsingborg

Paul Myllenberg, klubbdirektör

1) – Vi ligger någonstans runt 3700-3800.

2) – Vi hoppas att komma upp över 5000. Det mesta är sittplats, så det betyder att vi säljer ungefär halva sittplatskapaciteten i förväg. Problemet är bara att man fortfarande åker skidor i Skåne. Jag gillar i och för sig vintrarna, men nu tycker jag att det får vara nog.

3) – Strax under 5000.

Häcken

Marcus Jodin, marknadschef

1) – Vi har i dag passerat 1100.

2) – Målet i år är 1300 vilket jag är övertygad om att vi kommer att nå.

3) – 1100 som vi just passerat är förra årets resultat.

Kalmar

Janette Fagerlund, biljettansvarig

1) –  En riktsiffra är 3000, vi vet inte helt exakt just nu.

2) – Vi tror att vi kommer att komma över 3000 även i år.

3) – Vi sålde kring 3400.
 

Malmö

Per Welinder, kommunikationsansvarig, Malmö

1) 7100

2) – Vi vill gärna komma över 8000 för då slår vi förra årets notering. Och det är ju en lönehelg och några veckor kvar, så vi räknar med att klara det.

3) – Just under 8000.

Mjällby

Mats Mattson, biljett- och marknadsansvarig

1) – Hittills i år har vi sålt 1337.

2) – Vi räknar med samma som i fjol 1491.

3) – 2012 sålde vi 1491.
 

Norrköping

Källa: Hemsidan

1) 2685

2) 4000

3) 3233

Syrianska

Ghayath Moro, säkerhetsansvarig

1) – Jag har inte exakt koll, men vi räknar med att sälja ungefär som i fjol då det blev runt 400. Vi säljer sällan mycket årskort, vi har inte den traditionen.

2) 400

3) 400

Åtvidaberg

Anders Herge, marknadschef

1) – Ungefär 1200 kort.

2) – Vi hoppas på några hundra till. Det är nu det börjar pratas fotboll även om inte vädret är så bra, det kom en decimeter snö i natt...

3) – Vi landade på 1500 i fjol. Det var lite speciellt med ny läktare så det var lite av ett prövoår för oss.

Öster

Peo Jönsson, klubbdirektör

1) – Vi har sålt totalt 1400.

2) – Vi hoppas på drygt 2800 inklusive företagskorten. Nu blev det vinter så det avtog lite, men vi kör lite reklam och cupmatcher här nu så vi hoppas på en ny effekt.

3) – Årskorten är en dubblering redan till dags dato. Vi har varit minde bra på årskort till privata åskådare här tidigare beroende på en stor, inte så välfylld, arena och spel i lägre divisioner.

...och Hammarby (superettan)

Henrik Kindlund, vd.

1) – Vi har gått över 8200. Det ser jättebra ut.

2) – Allt talar för att vi passerar 10 000 som är vårt mål. Vi kommer att fortsätta sälja årskort ett tag till. I maj ska vi till exempel gå ut med en stor kampanj för att samla ihop det sista.

3) 6404

Sammanställning: Erik Karlsson, Oskar Månsson, Petra Thorén

Svaren har samlats in under onsdagen och torsdagen.