AIK lanserar webbfilter för familjer

Psykar sina konkurrenter: ”Barn bör ej exponeras”

Djurgårdens hemsida – i AIK:s censurerade version.
Djurgårdens hemsida – i AIK:s censurerade version.
FOTBOLL

AIK-fansen retas med sina konkurrenter.

Som en del av kampanjen "Paint it black" lanseras ett filter som stryker över ord som har med Hammarby och Djurgården att göra.

– Det här riktar sig framför allt till barn under 13 år som inte bör exponeras för fula ord, säger Simon Strand, som är talesperson för kampanjen.

15 000 sålda årskort är målet för AIK den här säsongen, vilket skulle innebära svensk rekord i kategorin.

För att sälja så mycket så möjligt så har klubben bland annat lanserat kampanjen "Paint it black" där huvudbudskapet är att nya hemmaborgen Friends arena ska målas i klubbens färger.

Nu släpps även ett "familjefilter" som man kan installera i sin webbläsare. När pluginet är installerat kommer vissa ord (som enligt AIK:arna är olämpliga) att strykas över med ett svart streck.

– Det här riktar sig framför allt till barn under 13 år som inte bör exponeras för fula ord, därför svartmålas begrepp som är raka motsatsen till AIK, säger Simon Strand, talesperson för kampanjen.

Erton Fejzullahu censureras

Inte helt oväntat så är det framförallt Djurgården- och Hammarbyrelaterade ord som ska censureras.

"Erton", "Klocktornet", "Söderstadion" och "Bajen" kommer till exempel att strykas om man använder filtret i sin webbläsare.

Kampanjens talesperson Simon Strand menar att filtret är en reaktion på att AIK sålt 3000 familjeårskort, vilket är långt över förväntat.

– Hur liberal man än är som förälder så tror jag att alla kan hålla med om att det inte är hälsosamt för barn att exponeras för till exempel Djurgården, säger Strand.