Bajens boss

Nye ordföranden Jan Friedman - en tuff och hård affärsman

FOTBOLL

Han är född på Söder och Hammarby-supporter sedan barnsben.

Jan Friedman, Hammarbys nye mäktige man, har den rätta bakgrunden.

Och de stora framtidsvisionerna:

- Hammarby ska kunna konkurrera på allvar ute i Europa. Kan andra nordiska klubbar så kan vi. Det är en fråga om professionalitet.

Hammarbysupporter sedan barnsben – och nu tar Jan Friedman över Hammarby Fotboll AB. Ett uppdrag han inte tvekade att ta. ”Det är en utmaning”, säger han. F
Foto: JAN JOHANNESSEN
Hammarbysupporter sedan barnsben – och nu tar Jan Friedman över Hammarby Fotboll AB. Ett uppdrag han inte tvekade att ta. ”Det är en utmaning”, säger han. F

Jan Friedman behöver inte fundera länge när han ska beskriva sitt nya uppdrag som ordförande i Hammarby Fotboll AB.

- Det är en utmaning, det finns en kittling i uppdraget. Jag hoppas kunna lämna ett avtryck genom att hela styrelsen tillför ytterligare professionalitet.

Professionalitet är ett av Jan Friedmans ledord. Nytänkande ett annat.

Han är den som ska leda Hammarbys elitverksamhet in i framtiden genom att förena förnuft och känsla, tradition och framtidstänkande.

- Hammarby har en mer än 100-årig tradition och en förankring i folkdjupen som få klubbar har. Det ska vi självklart vårda. Samtidigt är ekonomin avgörande. I dagens elitfotboll är det hela tiden en balans mellan det ideella och det kommersiella.

Har varit politiker

Om allsång på läktarna och ölsång på Kvarnen är en del av traditionen är Jan Friedman i slips och med en dignande attachéportfölj i varje hand en del av det nya idrotts-Sverige.

- Den tiden då alla gjorde allt i en förening är förbi. Det är också därför Hammarby valt bolagsformen för att få en professionell och lönsam verksamhet. Hammarby Fotboll AB omsätter 65 miljoner kronor. Då krävs också att verksamheten ger något tillbaka till ägarna; framgång och avkastning.

Jan Friedman är van att tänka och tala i pengar. Han är civilekonomen som blev politiker och sedan, på 80-talet, hoppade på framtidståget inom de nya medierna. Under många år var han en av mediemogulen Jan Stenbecks närmaste män och var med och grundade mediebolag på mediebolag - och lade ner de olönsamma.

Jobbar för ny arena

Det finns de som kallar dig "corporate killer", vad säger du om det?

Jan Friedman blir stum, letar efter orden. Så ler han och rycker på axlarna.

- Säg så här: jag hatar att driva verksamheter som inte går med vinst.

Ett motto som också Hammarby ska drivas efter.

- För två år sedan var vi i en mycket allvarlig finansiell kris på grund av misskötsel i många administrativa avseenden. Vi riskerade att förlora elitlicensen. Men krisen skapade jordmån för förändring.

Vad blir dina viktigaste uppgifter nu?

- Inte bara jag, utan Hammarby Fotboll AB, har fyra huvudområden: att skapa förutsättningar för sportsliga framgångar, att utveckla nya spelare och avkastning från spelarförsäljningar, att jobba med marknadssidan och att jobba för att få en ny arena.

Sin egen första Hammarby-match minns Jan Friedman tydligt.

- Det var på Råsunda 1963 eller 1964 och derby mot AIK. AIK ledde och men Bajen vände matchen och vann när åskådarna redan hade börjat gå hem. Den typen av matcher gillar jag bäst. Det ska vara spännande.

Vem vinner allsvenskan?

Jan Friedman ler och rättar till slipsen.

- Varför inte Hammarby? Gärna i spännande matcher som avgörs på slutet...

Jennifer Wegerup