Blåvitt och Elfsborg - snyggast i Sverige

Svensson: Det här är ”mina” färger - 5 plus

1 av 15 | Foto: PETER VAN DEN BERG
Anders Svensson satte betyg på de nya matchdräkterna. IFK Göteborg och Elfsborg får fem plus.
FOTBOLL

Elfsborg och IFK Göteborg är Anders Svenssons allsvenska favoriter i år.

Men då snackar vi dräkter.

- IFK:s är allra snyggast. När jag säger Elfsborg är jag patriotisk.

Den svenske fotbollsstjärnan drar den nya Elfsborgströjan över huvudet i hemmet i Southampton. En särskild tröja har tryckts upp i Borås med hans gamla nummer, nio, på ryggen.

- Elfsborg betyder mycket för mig. Det är "mina" färger, det är därför jag sätter fem plus på den.

En dräkt kan betyda en hel del.

- Klart man trivs i en skön och snygg tröja.

Men det betyder inte allsvenskt guld.

- Jag tror Malmö eller Djurgården vinner allsvenskan. Men Djurgården får svårt om Kim Källström försvinner till sommaren. Jag hoppas de tar sig till Champions League för de har ett ungt och spännande lag som kan marknadsföra svensk fotboll.

Var det svårt att sätta betyg?

- Ja, nu får jag väl mycket skit för detta (skratt). Betygen och motiveringarna är satta med glimten i ögat.

Precis som många andra tycker Svensson att reklamen ska minimeras.

- Så lite som möjligt är naturligtvis snyggast. Men klubbarna ska ju överleva ekonomiskt också.

Nästa år ska "hans" Elfsborg skapa en unik matchdräkt till sitt 100-årsjubileum. Anders Svensson vet hur han hade velat ha den:

- En helsvart dräkt med bara "Elfsborg" i guld på bröstet och siffran på ryggen också i guld. Och den ska helst vara utan reklam.

Svensson önskar lite djärvare tag hos de allsvenska klubbarna.

- Våga prova lite annorlunda design, som italienska landslagets halvlånga ärmar. När vi mötte Paraguay innan VM hade de lite längre shorts, det var snyggt. Lite tightare tröjor kan också vara jäkligt snyggt.

Men när Svensson bara får välja en av dem han själv spelat i säger han...

- ... Guldhedens IK, min moderklubb. Den har varit röd, vit och svart i olika kombinationer.

Guldhedens Maradona glömmer aldrig sina rötter.

Frågorna vi ställde till klubbarna:

1. Hur har ni tänkt kring dräkten?

2. Hur resonerar ni kring reklam på tröjorna?

3. Är reklamfri dräkt a’la Barcelona en omöjlighet?

4. Hur mycket har ni själva fått bestämma i förhållande till tillverkaren?

5. Nyheter för året?

AIK

Kommentarer: Sanny Åslund, vd.

1. Det ska vara stiligt och tydligt. Det är viktigt att våra samarbetspartners syns men också att det syns att det är en AIK-tröja. Vi har tacksamma färger och inget grötigt, råddigt eller randigt.

2. Det är en balansgång mellan ekonomi och design. Huvudsponsorn ska synas, de betalar också en större slant så vi inte behöver ha för många.

3. Det behöver nödvändigtvis inte vara snyggast. Sätter man dit reklamen med finess kan det bli nog så snyggt. Det är viktigt att klubbsjälen kommer fram.

4. De tar fram den senste tröjan och vi ska spela i deras top of the line-dräkt när det gäller funktion. De står också för grunddesignen.

5. Vi plockar i år fram en extra reservdräkt i gult. Den ska vi kunna ha när vi till exempel möter Landskrona som har båda våra färger: svart och vitt (bortadressen). Den kan också bli aktuell i europaspel.

Anders:

Ju mer svart desto snyggare är den. Jag är lite tveksam till färgreklamen på shortsen och ovanför bröstet på trojan. Shortsen skulle helst vara svarta.

Djurgården

Kommentarer: Bosse Andersson, klubbdirektör.

1. Det är våra blåränder som gäller. Vi är otroligt nöjda med vår tröja, det är bara att titta på försäljningen. Du har ofta något blått på dig, mer sällan grönt och vitt eller svart och gult.

2. Vi vill ha en stilig tröja. Tröjan är inarbetad, Kaffeknappen har varit med ett tag nu. Vi har valt att inte jobba med en specifik samarbetspartner utan med fem-sex företag.

3. Vi har inte den ekonomin.

4. Den är unik för Djurgården, det är bara vi som har denna tröja. Vi har varit med och tyckt till.

5. I Champions League-kvalet har vi i grunden samma tröja, men bara ett reklambudskap enligt Uefas regler. I allsvenskan är det annars samma tröja som i fjol.

Anders:

Snygga färger och snygg tröja. Men att det är knökfullt med reklam drar ner betyget. Med mindre reklam i Champions League kan den bli en höjdare.

Elfsborg

Kommentarer: Sten Strinäs, marknadschef.

1. Det har funnits funderingar på att utöka reklamen på tröjorna, men vi försöker stå emot. Men det är viktigt ekonomiskt, det gäller att klara driften. Vi har förskönat dräkten de senaste tre åren och är mycket nöjda. När vi låg i ettan var det viktigt att dra in så mycket pengar så möjligt och då såg den ut som en bandydräkt. Nu finns det andra värden också.

2. Vi har väldigt speciella regler för reklam: vi har tre huvudsponsorer och tre uppsättningar dräkter, där de tre sponsorerna roterar varje match.

3. Ja, i Sverige. Man är ju yreksskadad: ser man en reklamfri dräkt undrar man vad det är frågan om. Snyggt utformad kan reklamen höja dräkten.

4. Det är rätt så begränsat. Men nästa år, när vi fyller 100 år, designar vi den själva. Det blir en unik dress.

5. Vi har en ny dräkt i år, identisk med landslagets men med våra färger. Den helvita bortadräkten är utbytt mot den helröda, som vi har haft tidigare.

Anders:

Mitt hjärta finns i klubben och jag är patriotisk när jag, även om det finns snyggare tröjor, ger den högsta betyg.

Enköping

Kommentarer: Göran Ohlsson, fotbollsansvarig.

1. Klubbfärgerna grönt och svart har vi haft i alla år, och det ändrar vi inte på. Vi har haft samma matierialtillverkare länge, det är inte vi som dikterar villkoren för hur dräkten ska se ut.

2. Vi håller det fritt. De som vill vara med fixar vi dit. Vi styr inte när det gäller färger på logotyperna. Med vårt ekonomiska läge är det viktigare med intäkter än färger och sånt.

3. Ja, vi måste få in varenda krona som är möjlig. Det är heller ingen önskan från min sida med en reklamfri tröja.

4. Vi har haft önskemål tidigare om en grön tröja med lite svart i. Den kom i fjol, jag vet inte om det beror på oss, men det passade oss väldigt bra.

5. Ny dräkt både hemma och borta. Bortadressen har fått en ny färgkombination: vit tröja och gröna byxor i stället för tidigare helsvart.

Anders:

Den är helt okej om man ska sova i den. Men som matchdräkt – njaae. Den är intetsägande och tråkig.

IFK Göteborg

Kommentarer: Johan Bohman, evenemangs- och matchansvarig.

1. Vår grund är randigt blått och vitt. Bortadressen styrs av tillverkaren.

2. Man måste ha reklam men vi försöker hålla den så ren som möjligt. All reklam ska smälta in i tröjan. Vi har fått ett antal företag att byta färg på sin logga för att smälta in. På den nya gråa och vinröda bortadräkten går all reklam i vinrött.

3. I dag har vi inte de pengarna. Det är väldigt snyggt med reklamfri. Men skulle vi plocka bort Ica från vår tröja skulle vi förlora mycket av vår identitet. De har varit med så länge.

4. Tillverkaren kommer med förslag. Hemmadressen påverkar vi mycket. De har försökt göra ändringar, men ränderna ändrar vi aldrig. De kan dock ge oss en annan byxa. Bortadressen styrs av tillverkaren.

5. Vi byter den svarta bortadressen mot en grå med vinröda inslag.

Anders:

Den snyggaste av dem alla. En klassisk dräkt som man aldrig får ändra på.

Halmstad

Kommentarer: Mikael Kaller, klubbdirektör.

1. Ursprungsfärgerna är egentligen blå tröjor och svarta byxor. Det hade vi till 1950-talet, då det blev vita byxor. Vi försöker byta lite på bortaplan till blå-svart, men har ännu inte vågat göra det på hemmaplan. Den ”klassiska” tröjan vi hade när vi mötte Parma 1995 är rättesnöret, den var helt blå utan några streck. Tröjan på bilden är fjolårets, årets är inte klar ännu. De vita stecken är borta på den nya tröjan och vi har Ica i stället för Rimi på bröstet.

2. Vi vill minimera reklamen, liksom antalet färger. Så rent som möjligt.

3. Ja, dom pengarna som kommer in behövs.

4. Vi vill ha en så klassisk tröja som möjligt. Tillverkaren kommer med förslag. Vi klarar oss med standardfärgerna. Vår tröja är inte unik för HBK.

5. Ny hemma- och borta dress. Mindre streck än i fjol.

Anders:

Ganska vanlig och lite tråkig. Känns som det är något man köpt på en bensinmack. Jag är lite extra taskig for att reta Micke (modellen Mikael Nilsson).

Hammarby

Kommentarer: Patrik Ljungström, marknadschef.

1. Efter att haft en massa olika konstellationer under flera år försökte vi renodla efter SM-guldet 2001 och bestämde oss för den helvita och helgröna i allsvenskan, och grönvitrandiga och tigerrandiga i Champions League. I år ska vi ha de här randiga i allsvenskan.

2. Idealet är en bröstsponsor som lirar ihop med den egna tröjfärgen. Men det är inte så enkelt utan också en ekonomisk fråga. Vi är hyfsat rena numera och en vision är att inom fem år bara ha en sponsor på bröstet.

3. Det är en dröm. Ekonomiska verkligheten säger något annat. Men man ska aldrig säga aldrig.

4. Vi bestämmer helt själva. Både hemma- och bortadressen är exklusiva för oss.

5. Vi har alltså både ny hemma- och bortadress. Grönvitrandig respektive tigerrandig.

Anders:

Den vita dräkten de hade i fjol var en av de snyggaste i hela allsvenskan. Jag hade hellre sett att de gått mot ännu mer vitt, som Real Madrid, än grönrandigt. Jag tycker att de har tappat.

Helsingborg

Kommentarer: Rickard Nilsson,

marknadschef.

1. Vi har samma som i fjol. Men vi är nöjda, vår dress blev ju utsedd till den snyggaste i allsvenskan 2000.

2. Marknadskrafterna styr, men vi försöker styra loggorna. Det ska vara rött och vitt på allting, det får inte bli för ”blaffigt”. Inget företag mäktar med ett så stort belopp att det blir ensamt.

3. Tyvärr, ja. Men det hade varit en önskan.

4. Vi får ett förslag, stämmer det överens hur vi vill synas så kör vi på den.

5. Nej.

Anders:

Den är lik Öis och har okej med reklam på tröjan. Men Lätta-reklamen på shortsen passar inte in.

Landskrona

Kommentarer: Johan Nilsson,

marknadschef.

1. Den ska vara svartvitrandig. För tre år sedan blev vi bredrandigare, men det var inte populärt bland fansen. Nu är vi tillbaka till den ursprungliga.

2. Allting handlar om ekonomi, men det är viktigt att den är snygg. Vi har mycket sponsorer på dräkten (dräkten på bilden är inte färdig utan ska ha mer reklam). Som marknadschef ser jag det som livsviktigt att vi inte hänger upp oss på en enda sponsor som kanske hoppar av om man till exempel trillar ner i ettan.

3. Jag hade gärna sett en sån tröja, men vi har ingen möjlighet till det.

4. Tillverkaren bestämmer, även om vi har en del att säga till om. Jag har inte sett någon annan klubb som har en likadan tröja som vi har.

5. Hemmadräkten har fått smalare ränder, mer som ursprunget. Bortadräkten har vi ändrat till gul tröja och röda byxor – Skånes färger.

Anders:

Tuff och snyggt Juventus-inspererad. Men det orange

reklamtrycket kunde man vara utan.

Malmö FF

Kommentarer: Hasse Borg,

sportchef.

1. Basen är alltid den himmelsblå. Den är vi ensamma om i Sverige. Likaså bortastället i rödvitrandigt. Den rödvita är faktiskt den MFF en gång startade med.

2. Vi är inte Real Madrid, men vill att den ska vara stilren. Vi behöver ha in pengar och är oerhört tacksamma för stödet från näringslivet. Vi försöker göra det proportionerligt.

3. Ja, och jag tror inte det är det viktigaste. Det viktiga är att vi spelar bra fotboll och det gör vi med bra fotbollsspelare, som vi behöver pengar för att köpa in.

4. Det är en unik färg, som vi är ensamma om i Sverige. Vi jobbar nära tillverkaren när det gäller att plocka fram den ljusblå färgen.

5. Nej, inga.

Anders:

Ännu en snygg, klassisk tröja för en av de stora favoriterna till den allsvenska seriesegern i år. Men DHL-reklamen sitter inget vidare.

Sundsvall

Kommentarer: Urban Hagblom, sportchef.

1. Klubbfärgerna har alltid varit blått och vitt, och kommer fortsätta vara det. Vi har haft Adidas som leverantör i många år och använder deras standardtröja.

2. Optimala vore knappt någon reklam överhuvudtaget. Kommersiellt finns det samarbetspartners att ta hänsyn till. Vi trycker nästan all reklam i vitt på det blåa, men gör lite avkall på det på bröstet och upp mot kragen. Det finns ingen färg som stör på blått. Alla skulle väl vilja att det var renare och finare.

3. Ja. Men det skulle vara snyggt med bara en eller två samarbetspartners.

4. Vi är inte så stora, säljer inte så många tröjor, att vi kan designa vår egen tröja. Giffarnas färger är enkla så det har inte heller behövts.

5. Inga.

Anders:

Blått och vitt är alltid snyggt, men den är som Halmstads: lite tråkig. Känns så vanlig, finns många klubbar i Sverige som har den här.

Örebro

Kommentarer: Anders Pettersson, marknadschef.

1. Hemmadressen som gäller är vit tröja, svarta byxor och vita strumpor. Vi försöker hålla dem stilrena.

2. Vi har haft olika filosofier, men vill hålla dem så rena som möjligt. Samtidigt är det en förhandlingssituation. Vi behöver pengar och kan inte alltid tacka nej. Vi försöker inte styra logotyperna, förutom på bortastället där all reklam är vit på den svarta dressen.

3. Ja, och det behöver inte vara en önskan. Jag hade snarare sett en enhetlighet i svensk fotboll där man, som Uefa, styr det till ett företag och ett tröjmärke samt en reglering av storleken på loggan.

4. I år har vi gjort något nytt: vi har gått direkt till en sportleverantör som tillverkat helt på önskemål från oss. Det är en hel kollektion med matchtröjor, träningskläder och supporterprodukter.

5. Ny hemma- och bortadress, alltså.

Anders:

En dräkt som inte ändrats mycket under åren, och det behövs inte. Den håller måttet.

Örgryte

Kommentarer: Mats Björklund, klubbdirektör.

1. Färgerna, rött och blått, har vi haft sen urminnes tider. Sen presentarar materialtillverkaren en dräkt varje år.

2. Vi har inte satt några gränser. Allting handlar om pengar. Vill nåt företag vara med försöker vi lösa det. En del företag är väldigt noga med att man inte ändrar på något i deras logga. Vi vill att det ska vara stilrent också.

3. Ja, i dagsläget. Men en reklamfri hade varit att föredra, om ekonomin hade tillåtit det.

4. Vi kan inte bestämma, Tillverkaren syr inte upp tröjor enbart till oss. Vi blir presenterade ett förslag.

5. Vi har ny färg på bortadressen: helblått i stället för helvitt. Vi har också ny hemmadress med smärre ändringar.

Anders:

Tröjan är full med reklam som hos de flesta. Annars är det snygga, lite längre shorts som ser riktigt sköna ut. ”Mackan” (Marcus Allbäck tidigare Öis) ger mig ett helsike om betyget är för lågt, haha.

Öster

Kommentarer: Fredrik Åkesson,

marknadschef.

1.Vi jobbar nära tillverkaren och försöker hitta de rätta färgerna. Vår nya tröja för i år är mer Öster-röd än den lite vinröda vi hade i fjol.

2. Det får inte bli för mycket, som bandy. Då är det bättre att exponera de företag vi har stort och kraftfullt. Vi är beroende av intäkterna, men titta på trenden utomlands, där är det renare.

3. Ja, dräkten ger för mycket intäkter. Men det vore positivt med en renare dress.

4. De kommer med ett antal förslag sen får vi bestämma vilken som är mest Öster-beklädd.

5. Nya borta- och hemmadräkter.

Anders:

Blir lite tråkigt med ytterligare ett rött och blått lag i allsvenskan. De kan dock få ett extra plus för glansigheten, men nu gillar jag inte det så det blir inget extra plus.

Svenssons 5 favoriter:

13 dagar kvar nu - det börjar bli dags att skaffa sig säsongens matchtröja. Svenska fotbollsfans kommer att lägga miljontals kronor på replicatröjor i år. I dag presenterar Sportbladet årets allsvenska dräkter, frågar klubbarnas dräktansvariga hur de egentligen tänkt och låter Anders Svensson kommentera och sätta betyg.

Johan Flinck