Aftonbladet
Dagens namn: Verner, Valter
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Publiken sviker småklubbarna

Men storlagen drar rekordstora åskådarmassor

Allsvenskan fortsätter att intressera och engagera.

  Men någonting håller samtidigt på att gå snett.

  Publiksiffrorna hos de mindre klubbarna rasar dramatiskt.

När allsvenskan nu hunnit en tredjedel på väg mot utdelandet av Lennart Johanssons pokal har Sportbladet låtit fansen göra en första utvärdering. Tongångarna är företrädesevis positiva runt om i landet. Men många oroar sig också över den vikande publiktrenden hos framförallt landsortslagen.

– I Halmstad är det medgångspubliken som inte dyker upp på matcherna, säger Andreas Brag som är ordförande i supporterklubben Kvastarna.

Bollklubben har tappat uppemot tvåtusen besökare på hemmamatcherna jämfört med förra året. Andreas Brag är däremot inte överraskad.

– Publiken är kräsen och laget måste spela en attraktiv fotboll för att de ska komma på matcherna. Vi har Sveriges sämsta sittplatspublik att jobba med här i Halmstad. säger han.

Många lag tappar

Inte bara Halmstad har hamnat i den negativa publikutvecklingen. Lag som Landskrona, Helsingborg, GIF Sundsvall och Örgryte tvingas även de att brottas med det vikande intresset. Förklaringen stavas på de flesta håll just medgångssupportrar.

– Alla lag i allsvenskan har dem som bara kommer när det går bra för laget. Nu har det inte gått så bra för oss och det är klart att det har inverkat på publikintresset, säger William Engelbrektsson från Örgrytes supportergrupp Balders Hage.

Storstadslagen med stockholmstrion AIK, Djurgården och Hammarby i spetsen, fortsätter däremot att locka rekordpublik till matcherna. 35 000 på stockholmsderbyt mellan AIK–Dif och 22 000 mellan AIK–Malmö är siffror som vissa lag aldrig ens kommer i närheten av ens i sina vildaste fantasier. När dessa lag dessutom har lagt beslag på topplaceringarna i tabellen blir uppförsbacken brant som en alptopp för de mindre lagen.

– Det behöver dock inte bara vara negativt. Klart att det blir svårare för de andra lagen men samtidigt så tror jag det peppar många också, säger Engelbrektsson.

– Men dominansen får ju heller inte gå till överdrift.

I Borås pågår en mödosam kamp för att göra fotbollen mer attraktiv för den breda allmänheten. Elfsborg lockar bara cirka sex-sjutusen till Ryavallen varje match och så har det varit en tid nu.

Borås svårflörtat

- Jag vet inte riktigt vad man ska göra för att boråsarna ska börja gå på fotboll, säger Guliganernas ordförande Jonas Claesson.

– Vi har svårt att nå marginalåskådarna. När laget spelat dåligt har det inte varit lika populärt att gå på fotboll, fortsätter han.

Men nu har även Elfsborg börjat arbeta mer målmedvetet med marknadsföring kring sina hemmamatcher.

Tillsammans med supporterföreningen har man försökt hitta på lösningar för att locka mer publik men resultatet har låtit vänta på sig.

– Enklast hade väl varit om laget började vinna lite fler matcher, säger Claesson.

Det tipset lär vara gångbart på fler håll om publiken ska lyckas hitta tiilbaka till arenorna.





Martin Skogsberg

Så har de allsvenska klubbarnas publiksnitt ökat/minskat i år:

AIK: 20 577 (+4 026)

Djurgården: 13 100 (-1 146)

Elfsborg: 7 157 (-943)

Enköping: 6 428 (+4 495)

IFK Göteborg: 16 674 (+5 257)

Halmstad: 5 002 (-1 936)

Hammarby: 15 569 (+2 273)

Helsingborg: 9 066 (-1 373)

Landskrona: 6 303 (- 1 243)

Malmö FF: 15 617 (+ 2 560)

GIF Sundsvall: 5 806 (-669)

Örebro: 8 090 (+51)

Örgryte: 4 336 (-4 414)

Öster: 8 704 (+5 556)

SENASTE NYTT

Sportbladet

Visa fler
SPORTBLOGGAR
Brennings blogg

Patrik Brenning

Om Aftonbladet