"Det var solklar hands"

IFK Göteborg kunde fått två straffar: Domaren kan blåsa om han vill

1 av 2 | Foto: ANDERS DEROS
DEPPIGT VÄRRE Mikael Sandklef vänder ryggen mot de firande Hammarby-spelarna. Förståeligt, med tanke på att Blåvitt gick miste om två straffar.
FOTBOLL

GÖTEBORG

Två gånger fick Hammarbys Petur Marteinsson bollen på armen eller handen i straffområdet.

- Första gången är det solklar hands, säger Håkan Mild.

- Jag förstår om killarna i Blåvitt är besvikna, säger Marteinsson.

IFK Göteborg skapade inte många målchanser mot Hammarby.

Men Blåvittspelarna var efter matchen mycket upprörda över att de inte fått straff vid något av två tillfällen:

43:e minuten: inkast från höger av Magnus Johansson. Mikkel Jensen rensar bort bollen som studsar upp på Peter Marteinssons hand i straffområdet.

62:a minuten: George Mourad skjuter från strax utanför straffområdet, Marteinsson slänger sig och täcker. Bollen tar på Hammarbyarens högerarm.

"Förstår besvikelsen"

- Jag förstår om killarna i Blåvitt är besvikna och ville ha straff. Första bollen tog på fingrarna och den andra på baksidan av armen, säger Petur Marteinsson.

- Domaren kan ju blåsa om han vill. Men det är ju inget som är medvetet från min sida.

Både i samband med handsituationerna och efter slutsignalen var IFK Göteborgs lagkapten Håkan Mild framme hos meriterade domaren Leif Sundell för att diskutera.

- Men Sundell ville inte ge någon förklaring, han vägrade, säger Mild. Tydligen vet inte domarna själva vad som gäller för de gör ju olika bedömningar när handsen inträffar i straffområdet eller ute på planen.

Hände mot MFF också

I bortamatchen mot Malmö FF i slutet av april inträffade en liknande situation för IFK Göteborg.

Med ryggen mot nickande Tomas Rosenkvist fick MFF:s Daniel Majstorovic bollen på handen i straffområdet.

- I flera av de här fallen gör ju sig den försvararande spelaren större. Då borde det inte ha någon betydelse om handsen är ofrivillig eller inte, säger Håkan Mild. Det ska vara straff, för ute på planen dömer domarna frispark när samma sak händer.

Domaren Leif Sundell medger att bollen i den första situationen i går kväll träffade Marteinssons hand.

- Men han har armen utmed kroppen och armen kan inte bara försvinna där. Bollen söker armen, inte tvärtom, säger Leif Sundell.

"Inte straff alltid"

Vid den andra handssituationen har inte Sundell eller någon av assisterande domarna Anders Lind eller Mikael Nilsson uppfattat att skottet träffat Marteinssons arm.

- Det går så snabbt. Jag tycker att bollen träffar honom kring bålen eller ryggen, säger Sundell.

Är tolkningen av handsregeln bra som den är nu?

- Ja, jag tycker det. Bara för att bollen tar på en hand i straffområdet är det inte hands. Samtidigt är jag medveten om att det kan bli lite svårt för åskådare och spelare att förstå ibland eftersom det finns en gråzon, säger Leif Sundell.

Thomas Tynander