Allsvenskan blir dyrare

Nytt avtal – då höjs priset på säsongskortet med drygt 50 procent

FOTBOLL

99 kronor i dag – 150 kronor i morgon.

Den prishöjningen av säsongskortet kan bli resultatet när det nya tv-avtalet för svensk fotboll skrivs.

Anledningen är att det är ett sätt att minska förlusten för den eller de tv-kanaler som tar hem avtalet.

Ingen kanal har nämligen en chans att göra vinst på avtalet.

Matematiken är enkel.

En direktsänd allsvensk match drar i reklam som bäst in 200 000 kronor.

Lågt räknat kostar matchen tv-kanalen en miljon kronor i rättighetspengar. Därtill kommer kostnader för produktion, personal och satellitlänkar.

Från början begärde Svenska Fotbollförbundet två miljarder kronor för det nya avtalet. Det gäller för allsvenskan, landslaget hemmamatcher, höjdpunktsprogram och nyhetsrätt.

När nu förhandlingarna mellan förbundet och tv-kanalerna den här veckan går in i slutförhandlingarna har priset enligt uppgift halverats.

Stärker varumärket

Ändå finns bara en vinnare, fotbollen. Varför?

– Tv-kanalerna köper ett varumärke, något som stärker kanalprofilen, säger Daniel Lundin tv-manager på mediabyrån OMD.

–Fotbollen används som en kommunikationsform för att dra nya tittare till kanalen, tittare som sedan stannar kvar. Förlusten man gör, den är kalkylerad, vinsten den ligger i framtiden.

Att höjda månadskostnaden för kanalpaketen från Canal+ och Viasat är i nuläget ingen framkomlig väg att finansiera avtalet. Det drabbar tittare som som exempelvis gillar film.

En viss höjning av säsongskortet är möjlig, den drabbar bara sporttittarna.

En annan anledning till att inte höja priset på kanalpaketen är konkurrensen.

– Vid prissättningen på våra kanaler och våra erbjudanden tittar vi självklart på vad Canal Digital gör, säger Bert Willborg, informationsansvarig på Viasat.

Viasat har i det avtal som löper ut vid årsskiftet rätten till Sveriges hemmalandskamper. Priset per match är cirka fem miljoner kronor.

KANALERNA SOM SLÅSS OM TV-FOTBOLLEN

Frank Östergren