Nu vet vi värdet på MFF

Sportbladets Stefan Alfelt: INGENTING utanför kommungränsen

FOTBOLL

MALMÖ

Vet inte hur många gånger genom åren jag sett spekulationer om varumärket MFF:s värde hamna på drömlikt många miljoner.

Nu vet vi vad det ljusblå klubbmärket egentligen är värt.

Utanför Malmös kommungräns – i princip ingenting.

Inför den allsvenska seriestarten 2005 värderade Sport Business Nordic varumärket MFF till 280 miljoner kronor.

När IMG senare på hösten samma år kom med sitt flotta erbjudande om att garantera MFF:s verksamhet i 13 år sa klubbordföranden Bengt Madsen angående värderingen:

– Det här avtalet överstiger vida de pengarna. Det avtal vi nu har gjort är enligt vår uppfattning det längsta och största i svensk fotbolls historia. Jag tror inte jag tar i om jag säger svensk idrotts historia.

Avtalet höll inte ens tills att det blev ett avtal.

IMG och/eller MFF valde att inte fullfölja avsiktsförklaringen redan efter ett år och knappt två månader. Den internationellt starka aktören inom så kallad sports management klarade helt enkelt inte att sälja varumärket Malmö FF till de globala aktörer man trodde på.

När MFF och IMG presenterade sitt samarbete hävdade jag att den svenska marknaden var liten. Christian Pirzer, affärsutvecklingschef i Europa för IMG, svarade:

– MFF är inte samma lukrativa varumärke som Real Madrid men marknaden finns och den söker efter internationella partners.

Söker – men finner uppenbarligen inte.

Finns det egentligen anledning att bli förvånad?

Även jag har några gånger hamnat i en taxi någonstans i Europa när chauffören frågat var jag kommit ifrån och sen skinit upp och sagt MFF när jag svarat Malmö.

Varumärket MFF är igenkänt. Förvånansvärt många man möter är snart 30 år senare tillräckligt nördiga för att direkt pricka in 1979, München och 0–1 mot Nottingham.

Därifrån – från positivt igenkännande – till att en företagsledare ska anse det befogat att satsa miljoner av sin reklambudget skiljer ett Europa uppdelat mellan intressanta och allt ointressantare lag.

Svenska klubbar tillhör de minst intressanta.

Anledningen är väldigt enkel. Vi är för dåliga. För ekonomiskt svaga för att hänga på den snurriga karusellen med galopperande löner som gör osnutna ungar svinaktigt mycket rikare än de direktörer vars fallskärmar vi älskar att rasa över.

Med nio miljoner invånare är Sverige en liten ekonomi. Det går inte att komma ifrån hur man än försöker.

Malmö – en liten stad

Med 271 271 invånare (1 januari 2006) är Malmö en liten stad. Väldigt liten med tanke på att Köpenhamns storstadsregion bara en bro bort rymmer 1 832 343 invånare (andra kvartalet 2006).

Att MFF skulle vara attraktivare än exempelvis Champions Leaguedeltagande FC Köpenhamn i ett internationellt perspektiv är ju, om man tänker efter, en närmast befängd tankegång.

För MFF är det andra gången på kort tid en stekt sparv ryckts tillbaka innan man hunnit stänga käften om den flygande godbiten, men det behöver inte betyda särskilt mycket.

Förra gången var det en Ericssonmedarbetare som trodde att han hade befogenhet att pytsa ut 20 miljoner. Den här gången en internationell aktör som inte insåg skillnaden mellan 80-miljonerslandet Tyskland och Sverige.

För MFF innebär den uteblivna garantin merjobb och oro för att inte ro nya stadionbygget i hamn. Att en ny arena kan generera de 30 miljoner mer per år som krävs är jag däremot lika övertygad om som vice ordföranden Håkan Jeppsson var i går.

Under en viktig förutsättning.

Att MFF blir och förblir ett absolut topplag i allsvenskan.

Med ett vinnande lag, ett dyrt arenanamn, av företag köpta loger, ökande inkomster från mat- och dryckförsäljning behöver MFF förmodligen inte IMG:s garanti.

Men två-tre mellanår till vore förödande.

Se även:

Stefan Alfelt