Madsens miljoner

”Pengarna finns med råge att tjäna i nya arenan”

FOTBOLL

MFF:s ordförande Bengt Madsen kallade affären med IMG för ”ett stort steg i Malmö FF:s historia” i november i 2005.

Nu kommenterar han för första gången den spruckna mångmiljonaffären:

– Vi kommer att dra in minst lika mycket pengar som IMG garanterade, antagligen mer, säger Madsen.

Foto: BILDBYRÅN

För år 2009 – när Malmö FF:s nya arena skall stå klar - garanterade IMG tidigare klubben 70 miljoner kronor i marknadsintäkter.

Något som innebar 30 miljoner kronor mer än vad klubben drar in i dag. Siffran kan tyckas imponerande, men är det faktiskt inte alls.

– De pengarna finns med råge att tjäna i den nya arenan, bekräftar Bengt Madsen.

40 miljoner i dag

Intäkterna från MFF:s sponsornätverk ligger i dag stabilt kring 40 miljoner kronor, en summa som kommer att öka i samband med övergången till den nya arenan då priserna på till exempel arenareklam och dylikt kommer att höjas.

Därtill kommer intäkter för en försäljning av arenanamnet, 50 loger och 2 000 så kallade klubbstolar.

Enligt uppgifter till Sportbladet kommer enbart dessa tre poster att generera årliga intäkter på över 35 miljoner kronor.

Något som innebär att MFF redan där är uppe på minst 75 miljoner kronor i årliga marknadsintäkter – fem miljoner kronor över IMG:s garantisumma. Dessutom slipper MFF ge IMG de procent av intäkterna som företaget krävde.

– Som vi sagt tidigare finns det ingen som helst anledning för MFF:are att vara oroade över att samarbetet med IMG är över, säger Bengt Madsen.

Men att sköta lanseringen av arenan på egen hand innebär också risker för Malmö FF.

Skulle intresset för klubben fortsätta falla och MFF inte lyckas sälja stora delar av loger, klubbstolar och sponsorpaket får man ta hela den ekonomiska smällen på egen hand.

Dessutom kommer driften av den nya arenan innebära att MFF får 25 miljoner kronor mer i utgifter än vad man har i dag.

”Allt ser positivt ut”

– Vi har dock bara fått positiva signaler från våra samarbetspartners då vi berättat om brytningen med IMG. Allt ser positivt ut, säger Bengt Madsen.

MFF:s nya marknadsorganisation är i princip klar och kommer att presenteras på årsmötet 16 februari. I korthet bygger den vidare på de personer som tidigare jobbade med IMG-projektet. En ny marknadschef kommer också att anställas.

Pengar och MFF

Mattias Larsson