Försäsongsguide

Stor genomgång – så laddar lagen upp

FOTBOLL

1. Vad väntar spelarna i januari? 2. Vilka träningsmatcher har ni inbokade? 3. Vad skiljer från förra årets träning? 4. Mest udda inslaget i er träning? 5. Vem ligger längst fram i löparspåren?

Mats JINGBLAD, tränare, Norrköping:

1. Snö, kallt väder, frusna tår och trötta muskler. Vi har åtta pass i veckan där fem är på planen och tre i gymmet.

2. Vi åker till Kanarieöarna i slutet av januari och möter troligtvis Tromsö. Sedan Enköping (9/2), Örebro (16/2), Kalmar (23/2), Jönköping Södra (27/2), Gais (1/3), Nordsjaelland (8/3) och Sirius (21/3).

3. Ingenting alls i planeringshänseende, vi bygger vidare på samma modell. Men det krävs ännu hårdare konditionsträning, vi måste vara beredda på att springa och jaga i allsvenskan.

4. Vi har inga organiserade sådana inslag. Det finns spinning för våra skadade spelare och pilatesbollarna är med hela tiden.

5. Måste jag välja en blir det Eirik Dybendal. Han är en oerhört löpande spelare som älskar att träna. Han brukar stanna kvar extra efter träningen och springa ensam.

Joakim GLAHNS, lagledare, Ljungskile:

1. Fem gånger i veckan, från måndag till fredag till en början. Sedan kommer det bli mer individuellt anpassade program med gympass och sådant.

2. FK Sparta (2/2), Falkenberg (16/2), Utsikten (19/2), Moss (24/2), Qviding (28/2), Degerfors (8/3) och AIK (23/3).

3. För första gången har vi plastgräs, det är ett steg rakt in i det tjugoförsta århundradet. Kvalitén på träningarna kommer bli betydligt bättre nu när vi slipper grus.

4. David Wilson har suttit uppe i Rovaniemi i fjorton dagar och plitat på träningsschemat, men jag vet inte vad det innehåller. Men troligen väntar något konstigt, vi brukar inte göra som alla andra.

5. Aleksandar Kitic älskar att träna fotboll. När andra mular ner sig i en toppluva för vinterträningen är han glad och positiv i stället.

Jan ANDERSSON, tränare, Halmstad:

1. De har kört löp-, styrke och rörlighetsprogram själva, så vi satsar på att direkt gasa för fullt. Först blir det fys, menganska direkt går vi på spelövningar.

2. Bunkeflo (26/1), Trelleborg (2/2), Mjällby (24/2), Nordsjaelland (1/3), AIK (9/3), Kalmar (15/3) och Elfsborg (22/3).

3. Det blir lite annorlunda fysträning när vi har bytt fystränare. Fotbollsmässigt lär du dig nya saker hela tiden, men mycket träning handlar fortfarande om att få spelarna att tåla träning.

4. Allsvenskan börjar snart så det finns inte tid. I fjol hade vi fajting, då började försäsongen så tidigt att vi blandade in kampsportsinslag. I år blir det mer fotboll.

5. Jag skulle tro att Per "Texas" Johansson och Andreas Johansson är långt framme. Texas är en duktig löpare, han är seg.

Magnus PEHRSSON, tränare, Gais:

1. Det väntar åtta pass i veckan, en kombination av fotboll och fysisk träning. Det blir tre rena fysiska pass, men onsdag blir nog trevligast för spelarna.

2. Viborg (2/2), Qviding (5/2), Åtvidaberg (16/2), Häcken (23/2), Norrköping (1/3), Djurgården (12/3), Jönköping Södra (15/3), Odd Grenland (19/3) och Kongsvinger (23/3).

3. Vi har mer positionsanpassad träning där en vänsterback mer nöter vad han ska göra på planen. Sedan har vi en ny fystränare i Matti Demegård.

4. Onsdagar kommer vi ha teambyggande grejer. Det blir blandad kompott, till exempel kommer vi ha en beachvolley-turnering.

5. Jag får passa på den, jag har inte tränat med laget än.

'Nebo' NOVAKOVIC, ass. tränare, AIK:

1. Det blir en tuff försäsong, men jag är hundra på att alla är sugna efter 40 dagars ledighet. Alla kommer ha tappat en del så vi får köra från grunden och börja med tio dagar utan fotboll.

2. Valsta Syrianska (6/2), IFK Mariehamn (9/2), Vasalunds IF (13/2), BP (16/2), Sirius (20/2), Ljungskile (23/2), Enköping (27/2), GIF Sundsvall (1/3), Halmstad (9/3).

3. När allsvenskan startar har vi elva matcher på 40 dagar. För att anpassa oss kommer vi att ha två träningsmatcher i veckan där vi använder mycket folk.

4. Inget, vi spelar fotboll. Vi har ett upplägg vi är trygga i under flera år.

5. Daniel Tjernström och Markus Jonsson ligger längst fram från första start - och ökar sedan.

Magnus HAGLUND, tränare, Elfsborg:

1. Vi börjar 14 januari. Då väntar åtta till nio pass i veckan, av dem är sex eller sju fotboll. Svenska lag behöver inte spela mindre fotboll, vi behöver mer.

2. Örgryte (5/2), Kalmar (9/2), Bröndby (16/2), Häcken (19/2), Göteborg (26/2), Fredrikstad (14/3), Trelleborg (18/3), Halmstad (22/3).

3. Konditionsträningen är mer positionsinriktad. Det betyder att ytterbackarna bara gör ytterbackslöpningar och så vidare.

4. Vi kommer bryta av med en teambuildinghelg i slutet av februari. Men inte ens spelarna vet vad som väntar då, så det är hemligt.

5. James Keene tycker om att springa, han har en otrolig kapacitet.

Siggi JÓNSSON, tränare, Djurgården:

1. Vi kör 9-10 pass i veckan, en del fotboll och en del fys. Vi tränar mestadels ute på Bosön, inomhus på konstgräset, för att få så fotbollslika övningar som möjligt.

2. BP (9/2), Sirius (16/2), Örebro (23/2), Gefle (1/3), Enköping (9/3), Gais (12/3), SC Olhanense (19/3), Mariehamn (24/3).

3. Inte alls, vi kör nästan likadant som i fjol. Men en skillnad är att vi har en ny fystränare, Palmar Hreinsson, som tar hand om fysbiten på sitt sätt.

4. Det är väl inget som är så där annorlunda direkt. Vi har ett inövat program.

5. Sebastian Rajalakso. Och det känns jättepositivt.

Andreas PETTERSSON, ass. tränare, Hammarby:

1. Träna utifrån vår spelidé, den är i fokus. Intensivt och hårt, stegrar intensiteten, 4 mot 4, åtta mot åtta och mycket passningar, riktningsbestämt spel, 10 februari första lägret i USA.

2. Två matcher i USA, dubbelmöten i mars mot Gröndal, Brage, Sirius och Falu FK andra helgen i mars. Nästa läger, preliminärt i Cypern, ytterligare match, genrep 24 mars.

3. Det kommer vara skillnad, det de gjorde i fjol, fysträningen, var en grund, den ska vi bygga på i år, träningen i år ska vara mer av explosiv och spänstig karaktär.

4. Det mest annorlunda har vi inget revolutionerade, vill göra så mycket som möjligt med boll.

5. Sebastian Eguren har en väldigt hög syreupptagningsförmåga_..._Petter Andersson, Suleyman Sleyman och David Johansson är också väldigt vältränade.

Alexander AXÉN, ass. tränare, Örebro SK:

1. Fysik, teknik och taktik. Men mest är det en fysisk period vi går in i. Eftersom säsongen är så tidig och det är så många matcher fram till EM tvingas vi lägga grunden tidigt.

2. Degerfors (2/2), Gefle (9/2), Karlslund (13/2), Norrköping (16/2), Djurgården (23/2), Västerås SK, (27/2), Eskilstuna City (17/3), Enköping (18/3), Åtvidaberg (21/3).

3. Den är kortare och intensivare på grund av EM, men jag tycker det är bättre. Vi har för lång försäsong i vanliga fall.

4. Vi kör inte något speciellt annorlunda, vi är mest på fotbollsplanen.

5. Det gör Sebastian Henriksson. Han är urstark.

Mika SANKALA, tränare, GIF Sundsvall:

1. En hel del uthållighetsträning de tre första veckorna. Sedan ska vi allt eftersom gå över till bollövningar så att vi kan börja föra in spelidén.

2. Vi ska möta ett lättare motstånd sista veckan i januari, Timrå eller Östersund, Gefle (2/2), sen vill vi möta en riktigt bra motståndare. Umeå (16/2), Bodöglimt, Boden helgen efter. AIK och Assyriska helgen efter. Sen till Cypern med 2 träningsmatcher 6-13 mars. 16 mars Rosenborg i Trondheim, 18 Östersund hemma. 24 Umeå FC hemma, 25, eventuellt ett finskt lag, genrep.

3. Helt klart, superettan till allsvenskan ställer stora krav, på spelare, ledare, organisation. Måste höja oss ordentligt på alla moment.

4. Lägger mer krut på att finslipa oss taktiskt. Ska bli mer varierade.

5. Tobias Eriksson och Joel Cedergren sticker ut lite.

Per OLSSON, tränare, Gefle:

1. Åtta, nio pass i veckan under januari månad. Tre pass av dem är utanför planen, övriga på. Av de tre passen utanför planen sker två i gymet och det återstående någon annan typ av fysisk träning, mer individuellt anpassad träning. På planen kör vi en del löpmodeller.

2. Sundsvall (2/2), Örebro (9/2), Östersund (16/2), IFK Mariehamn (17/2), Sirius (23/2), Djurgården (1/3), Brommapojkarna (8/3), Enköping (24/3).

3. Inte mycket. Vi ligger ganska nära som vi tränade i fjol. Vi kör en del mer med pulsklockor på spelarna i år.

4. Vi kör inget speciellt ovanligt. Vi har en konsekvent linje i vår fysträning, som Johan Holmström håller i.

5. När vi kör våra test så är Daniel Bernardsson och Johan Oremo i täten med Jonas Lantto tätt efter.

Nanne BERGSTRAND, tränare, Kalmar FF:

1. Vi jobbar på vår spelmodell men även med traditionell fysträning. Vi kör nio pass i veckan, sex med fotboll och tre med fys.

2. Mjällby (2/2), Elfsborg (9/2), Jönköping Södra (16/2), Vålerenga (21/2 i La Manga), 24/2, 28/2 och 29/ matchar KFF mot lag i La Manga, motstånd är inte klart. Halmstad (15/3), Göteborg (22/3).

3. Inte så mycket, men försäsongen blir kortare så vi åker på vårt träningsläger (La Manga) tidigare. Sen startar vi tävlingssäsongen en vecka tidigare med matchen i Supercupen mot IFK Göteborg.

4. Nej, vi kör ganska traditionellt. Styrketräningen sker på Fredrikskans med egna grejer.

5. Vi springer aldrig längre än 50 meter, vi satsar på intervallträning för att kunna ta till oss tempot i en fotbollsmatch bättre. Där ligger Stefan Larsson bäst till.

Peter GERHARDSSON, tränare, Helsingborg:

1. Spelarna har kört med individuella program i fyra veckor. Nu när vi börjat träna tillsammans så är det 50/50 fys- och fotbollsträning. Vi har en match ganska tidigt (13 februari PSV Eindhoven Uefacupen). Vi kommer lite tidigare gå in på taktiska bitar eftersom vi har tävlingsmatcher tidigt. Vi kör sex pass första veckan, sju pass nästa. Det blir fotbollsträning på plan och fysträning med fria vikter och den egna kroppen som belastning.

2. Brann (30/1), Strömsgodset (6/2).

3. Att vi tidigare måste fokusera på det stora spelet, elva mot elva, i träningen.

4. Det finns inget som är så annorlunda. Det skulle vara något enstaka pass som vi gör något annorlunda bara för att bryta av, som att spela badminton.

5. Fredrik Svanbäck brukar vara med där framme.

Roland NILSSON, tränare, Malmö FF:

1. Den här första veckan blir det lite mjukstart. Vi kommer köra en del tester. Vi vill bekanta oss med truppen. Sedan ökar vi dosen nästa vecka och blåser på. Det blir åtta pass i veckan då. Vi kör blandad träning med allt från att lyfta skivstänger till rena spelövningar på planen.

2. Lyngby (9/2), Trelleborg (16/2), Nordsjälland (23/2), Lyn (15/3), Häcken (23/3).

3. Sören (Åkeby) hade lite mindre fotbollsträning i början på säsongen. Vi kör mer fotboll.

4. Jag tror inte vi har något som är så annorlunda. Det är väl att vi kör mer uthållighetsträning nu, det blir mer löpning utan boll.

5. Jag har ingen aning vem som kommer ligga där framme. Jag hoppas att det blir många som vill vara där ...

Stefan REHN, tränare, IFK Göteborg:

1. En rätt tuff träning med liknande upplägg som för ett år sedan. Men vi ska försöka snäppa upp det ett steg. Vi kör nio pass den här veckan. Det blir fys-, fotboll- och styrketräning. Vi kör vidare med våra hinderbanor, fotbollsträning och en del med fria vikter.

2. Liverpool (30/1), Manchester City (2/2), Elfsborg (26/2), Stabaek (7/3), Örgryte (21/3), Kalmar (22/3, Supercupen)

3. Förhoppningsvis ligger vi ett steg längre fram. Nu vet killarna vad vi pratar om. Vi kan gå lite snabbare fram. När det gäller de speltekniska bitarna så har vi en grund att stå på och gå vidare från.

4. Våra hinderbanor. Vi bygger upp banorna i hallar själva med tjocka mattor, plintar och häckar. Det är rätt tufft ...

5. Vi kutar inte mycket i löparspåren. Men när vi springer på planen är Gustav Svensson med långt fram.

Tom PRAHL, tränare, Trelleborg:

1. Vi kör sju pass där några av dem är ganska långa eftersom de innehåller både fotbolls- och fysträning. Däremot har vi skrotat skivstångsträningen. Vi har i princip fotboll i sex av de sju passen.

2. Hansa Rostock (19/1), Halmstad (2/2), Herfölge (9/2), Malmö FF (16/2), Landskrona (20/2), Bunkeflo (23/2), AB Köpenhamn (1/3), Lyngby (5/3), Ängelholm (8/3), Elfsborg (18 eller 19/3), Mjällby (22/3).

3. Det blir lite mer träning totalt sett. I fjol körde de tre pass i veckan med skivstång och tre med fotboll. Vi har ju tagit bort den rena styrketräningen.

4. Vi har tagit hjälp av en duktig brottningsinstruktör. Han kör brottningens fysträning med dem.

5. Vi hade ett löppass när vi startade. Vi har några riktiga getabockar, men Andreas Wihlborg orkade mest.