Tre åtgärder mot publikkrisen

Titta på Danmark eller Skottland

FOTBOLL

Vi kör rakt på sak i dag.

Här är tre konkreta åtgärder för att lösa den allsvenska publikkrisen:

? En allsvenska med tolv lag.

Ja, svenska lag behöver spela fler tävlingsmatcher. Men Sverige är för litet för 16 allsvenska lag. Sverige är för litet för 14 lag. Det finns för många klubbar som inte håller måttet.

Här kan vi titta på Danmark. Tolv lag. Möts tre gånger. Klass.

En ännu vassare lösning finns i Skottland. Tolv lag. Möts tre gånger. Sen delas serien på mitten och de sex bästa lagen möter varandra ytter-

ligare en gång. Högre klass. Bättre fajter. Mer pengar till varje lag från de centrala avtalen. Och den som är rädd för inflation i stormatcher och derbyn kan ju ta och fundera på Old Firm.

Jag ser i alla fall gärna en allsvenska där AIK och Djurgården möts fyra gånger medan Ljungskile och Trelleborg möts ingen gång.

Arenan blir central för elitlicensen.

Frågan diskuteras alltså redan. Ingen bra arena ska betyda att man får spela i superettan och jag kan bara applådera.

Ärligt talat, vilken modern människa pallrar sig ur tv-soffan för att stå två timmar i en albansk plåtlada?

För publiktillströmningen – som står för omkring 35 procent av klubbarnas omsättning och betyder allt för allsvenskans framtid – är det betydligt viktigare än att klubbarna klarar balansräkningen.

? Eventmarketingcustomeranalysis.

Är inte säker, men jag tror att ovanstående är hockeyspråk. Det låter ungefär lika sexigt som de kostymklädda snubbarna man ser på stan ibland med såna där blåtandsheadset i örat, men allsvenskan har inte råd med gammal hederlig folkrörelse- charm just nu.

Måste göra varje match till ett event

Kortfattat talar vi om att lyfta blicken. Satsa på konsumentundersökningar. Jobba stenhårt för att hitta nya kundgrupper. Göra varenda allsvensk match till ett event. Behöver vi ett positivt exempel är det bara att titta på Örebro.

ÖSK är det allsvenska lag som klarat sig överlägset bäst publikmässigt jämfört med 2007.

ÖSK är det lag som satsar absolut mest tid och resurser på just marknadsföring.

Hade jag varit allsvensk klubbdirektör hade jag lyft upp luren och ringt klubbens vd Jan Karlsson nu.

Halmstad – Örebro: 3?658 åskådare

Trelleborg – Sundsvall: 1?427 – allsvenskans lägsta siffra i år. Katastrofsnittet 2?543 var tyvärr ganska exakt vad vi gissade på i?går.