Allsvenskan ska räddas – av Facebook

SEF:s förslag efter krismötet

FOTBOLL

Publiken sviker allsvenskan och i dagarna träffades de allsvenska klubbarna för att lösa krisen.

Efter två dagars möten presenterade i dag Svensk Elitfotboll (SEF) en punkt som ska prioriteras i höst.

– Tanken är att utnyttja ett nytt sätt att kommunicera på Facebook och Twitter, säger generalsekreteraren Tommy Theorin.

SEF vill inte gå ut med hela åtgärdsprogrammet innan klubbarna har fått ta med det hem och återkomma med ytterligare synpunkter. Men en av lösningarna på publikkrisen hoppas föreningen ska vara att utnyttja de sociala medierna Facebook och Twitter.

Tar hjälp av experter

– Det finns planer på att aktivera sig där på olika sätt. Vi har diskuterat det och har experter som hjälper till, säger generalsekreteraren Tommy Theorin.

Exakt hur kommunikationskanalerna ska få mer folk till arenorna vill inte Theorin gå in på.

– Men det är över den kommunikationen som folk bestämmer saker och ting i dag. Till exempel om de ska gå på matchen.

Får kraftig kritik

Förslaget får kritik av Svenska Fotbollssupporterunionen.

– Jag hoppas inte att det är någon huvudpunkt. Det funkade ju för Obama och rätt använt kan det vara bra men jag tror inte att det är någon dealbreaker. Jag tror knappast att det är så att om det inte vore för sociala medier skulle publiken fortsätta svika, säger ordföranden Victor Capel.

”Sätt press på klubbarna”

Unionen uppmanar nu istället Sverige supporterorgansiationer att sätta press på sina klubbar. Capel menar att alla åtgärder styrs för centralt och inte anpassas till de enskilda klubbarnas behov.

– Om de här grejerna ska hem till klubbarna nu tycker jag att alla supportrar ska berätta för sina klubbledningar vad som behövs. Genom SEF blir det oftast lösningar centralt och de måste inse att klubbarna vet bäst själva hur man bedriver den dagliga verksamheten. Inte SEF och inte Tommy Theorin.