MFF har sålt flest årskort av alla lag

Fotbollssugna fans Efter förra årets framgång är Malmö FF:s fans tidigt ute för att säkra sin plats på läktaren inför den kommande säsongen. Nu hoppas klubben kunna slå rekord i säsongskortsförsäljningen.
Fotbollssugna fans Efter förra årets framgång är Malmö FF:s fans tidigt ute för att säkra sin plats på läktaren inför den kommande säsongen. Nu hoppas klubben kunna slå rekord i säsongskortsförsäljningen.Foto: Foto: SCANPIX
FOTBOLL

Malmö FF är regarande allsvenska mästare.

Nu hoppas MFF försvara en annan titel – klubben med flest sålda säsongskort.

– Det är skitviktigt för oss, säger Per Welinder kommunikationschef i Malmö FF.

Publiksiffrorna i allsvenskan har varit dyster läsning för klubbarna på senare år.

Det totala publiksnittet har på tre år sjunkit med närmare 3?000 åskådare och landade förra säsongen på blygsamma 6?518.

Men i mästarklubben Malmö FF går man rakt emot den negativa trenden.

Klubben har redan 8?100 sålda säsongskort, 1?600 årskort fler än tvåan AIK.

– Vi har bara en enda konkurrent när det gäller biljettförsäljning och det är AIK. Det kändes riktigt stort när vi slog dem för första gången förra året, säger Per Welinder.

Imponerande intresse

Nu är det alltså på väg att hända igen. Föreningen tror att försäljningen kommer sluta på cirka 8?500 säsongskort och hoppas på ett publiksnitt på 16? 500 när säsongen är över.

Per Welinder är imponerad över fansens intresse inför kommande säsong.

– Förra helgen när vi mötte Trelleborg – i Höör – var det 2?000 åskådare på plats och över 7?000 som följde webbsändningen på Sydsvenskan. Trots att Manchester-derbyt gick samtidigt.

”En positiv känsla”

Förra årets succésäsong, med bara en enda hemmaförlust, har skapat ett framgångsdrag på nya Swedbank Arena och fler säsongskort skapar också en starkare supporterkultur.

– Vi får en bred bas, alla vet att det är många som kommer gå på matcherna. En positiv känsla, säger Per Welinder.

Men säsongskort är inte bara viktigt för fansens gemenskap. Det betyder också säkrade intäkter som är väldigt viktiga för klubben som på senare tid mest kommit med dystra ekonomiska rapporter.

Ger möjligheter

– Det är bra med inflöde av pengar ­tidigt på säsongen. Det ökar likviditeten i klubbkassan och kan ge möjlighet för investeringar ­tidigt på säsongen, säger Per Welinder.

FAKTA

Så många säsongskort har ditt lag sålt:

AIK:

6 583 årskort sålda hittills. Lite mindre än motsvarande tid i fjol.

BK Häcken:

Har sålt 600 stycken. Ungefär samma nivå som i fjol. Håller sin plan för försäljning av säsongskort.

Djurgården:

3 345 årskort vilket är 200–300 färre jämfört med fjol­året.

Gais:

1 700–1?800. I paritet med förra årets försäljning.

Gefle:

Ungefär 1 500. Totalt sett ungefär på samma nivå. ­Privatbiljetterna har gått ner lite, samtidigt som företagsbiljetterna har ökat ungefär lika mycket.

Halmstad:

Försäljningen är rätt lika mot förra året.

Helsingborg:

Har sålt runt 2 700 stycken årskort inför den kommande säsongen hittills.

Elfsborg:

Ligger på ungefär samma nivå som i fjol.

IFK Göteborg:

4? 17 stycken. Vi ligger efter mot i fjol, men har ju å andra sidan ett par veckor till på oss.

IFK Norrköping:

1 350, vilket är fler än förra året. Den stora kampanjen har dock inte gått i gång än.

Kalmar:

1 900 privata säsongs­kort. 1?100 förra året. Stort intresse för nya arenan.

Malmö:

8 100 abonnerade platser just nu – flest i allsvenskan. Hoppas nå till rekordsiffror på totalt 8?500–9?000.

Mjällby:

Ett jättestort intresse, men först den 28 februari börjar de nya årskorten säljas.

Syrianska:

Påbörjade sin årskortsförsäljning förra helgen.

Trelleborg:

Har haft en större försäljning i år. ­Säljer fram till första mars och räknar med runt 2?000 sålda årskort. Totalt 1?800 just nu – en ökning med fem procent.

Örebro:

1 750 privata säsongskort vilket är en ökning med sju procent.

Sammanställning: Erik Karlsson & Erik Lindrén