Sågar nya Dif-tröjan: "Besudlar dressen"

Tommy Engstrand: "Det hela sabbar hela tröjan"

FOTBOLL

Djurgårdens matchställ med nya loggan på bröstet väcker starka reaktioner – åt båda håll. 

Spelarna är positiva – men tröjan totalsågas av sportjournalisten och Dif-supportern Tommy Engstrand, 73.

–  Synd att man ska besudla en klassisk dress med ett vackert klubbmärke med detta, säger han till Sportbladet.

Nya Dif-tröjan.
Nya Dif-tröjan.

När Djurgården presenterade sin nya matchtröja under tisdagen var det en ny logotyp som fick störst uppmärksamhet.

Ett "D" och ett "A" ska pryda bröstet på blåränderna framöver. Logotypen står för Djurgårdsandan, de olika sociala projekt som klubben bedriver.

Men tröjan har också fått kritik för själva designen av märket. Den store Djurgårdssupportern och programledaren Tommy Engstrand är i alla fall rejält upprörd.

Gillar inte "vinkelhakarna"

– Den ska vara stilren. Nu ställer man till det hela tiden. Det sabbar hela tröjan med de här "vinkelhakarna", som jag kallar det. Synd att man ska besudla en klassisk dress med ett vackert klubbmärke med detta, säger Engstrand.

Är det inte en positiv sak att framhäva Djurgårdsandan?

– Har miljoner hamnat i Dif:s kassa med anledning av "vinkelhakarna" på bröstet? Det är i så fall den enda ursäkten, skriver han i ett mail till Sportbladet.

Splittrar fansen

Den nya logotypen är en vattendelare bland supportrarna. När tröjan visades upp på hemsidan dök flera uppretade fans upp i kommentatorsfältet.

Framför var det själva designen av loggan som kritiserades.

– Det var väl inga grafiska experter som tyckte till där direkt.. Jag var också tveksam först men är nu positiv till det nya märket, även om det är annorlunda. Vissa tycker den är riktigt snygg, andra tycker den är skitful, säger Järnkaminernas ordförande Dan Blomberg.

"Bättre än Prioritet Finans"

Blomberg menar att Djurgårdsandan nu lyfts upp ordenligt.

– Tyvärr var det väl inte alla som visste vad de egentligen sysslade med. Men det är ett bra projekt och bättre att ha Djurgårdsandan på bröstet än Prioritet Finans till exempel, säger Blomberg. 

Spelarna själva är också positivt inställda till den nya matchtröjan – flera som Sportbladet pratat med gillar den nya loggan.

– Jag har bara sett den lite snabbt men jag gillar idén. Den ser bra ut. Men framför allt är det idén som känns väldigt bra och intressant, säger mittfältaren Simon Tibbling.