Blåvitt jagar vidare – efter sponsor X

Skulle varit klart till allsvenska premiären: "I hamn under våren"

FOTBOLL

GÖTEBORG. IFK Göteborgs jakt fortsätter – nu efter sponsor X, företaget som ska fylla tomrummet efter Prioritet Finans.

Klubbledningens förhoppning att hinna klart till allsvenska premiären uppfylls inte.

– Vi resonerar med ett par företag – men vi har även ett annat koncept som vi diskuterar, säger klubbdirektören Martin Kurzwelly.

Under en stor del av våren riktades de fotbollsintresserade och specifikt IFK Göteborgssupportrarnas intresse mot sportchefen Mats Grens jakt efter en central mittfältare som fick benämningen Mr X.

Det slutade med att IFK Göteborg och Gren i stället värvade mittbacken Thomas Rogne.

Jakten på sponsor X

Men nu pågår en annat Blåvitt sökande, den efter sponsor X sedan IFK Göteborg i januari valt att inte skriva ett nytt avtal med Prioritet Finans.

Inkassoföretaget lassade tidigare in sju miljoner kronor årligen i IFK Göteborg som föreningens så kallade stjärnsponsor.

PF erbjöd, enligt Sportbladets uppgifter, en fast del om cirka fyra miljoner kronor i ett nytt avtal och en stor rörlig del påverkad av de sportsliga resultaten.

I samband med brytningen och även relativt nyligen uppgav klubbdirektören Martin Kurzwelly i intervjuer att man hoppades ha klart med ny stjärnsponsor till den allsvenska premiären.

Så blir det inte.

"Det är ingen panik"

– Vi löser det inte innan allsvenska premiären, men under våren tror jag att vi kommer i hamn. Det är ingen panik, tvärtom får vi oerhört mycket positiv respons över att vi har en så vacker matchtröja nu. Men vi har en ekonomi som vi måste ta hänsyn till, säger Kurzwelly till Sportbladet.

Hur går jakten?

– Jag och vi har kontakt med ett par företag som kan bli aktuella där vi resonerar om nivåer och innehåll. Men vi har även några idéer själva som är väldigt strategiskt betydelsefulla och som vi överväger om vi ska lansera redan nu. Vi diskuterar just nu var vi ska landa.

Det är ett alternativt koncept till en huvudsponsor av klassiskt format på matchtröjan?

– Ja, det stämmer. Vi har några alternativ med en annan slags metodik och pedagogik som vi jämför med en klassisk partner, en ren tröjsponsor. Det viktiga är att det blir rätt för föreningen IFK Göteborg. Bedömningen mellan de olika alternativen påverkas av hur diskussionerna går med olika företag de närmaste veckorna, säger Kurzwelly.

Backade 10,4 miljoner kronor

För någon månad sedan avslöjade Sportbladet att IFK Göteborg skulle redovisa ett rejält minus för 2014, ett resultat som landade på en förlust på 10,4 miljoner kronor.

Många månader utan huvudsponsor borde innebära miljoner kronor i uteblivna intäkter?

– Det beror på hur vi landar det här. Det behöver inte betyda det bortfallet. Det kan finnas andra möjligheter.

Snacket kring er har handlat om att ni hoppats på klassiska Göteborgsföretag som SKF och eller Volvo Personvagnar skulle kliva in i ett större samarbete med IFK Göteborg. Stämmer det?

– Det finns andra klassiska företag inom Göteborg som finns med i diskussionerna. Volvo har en annan strategi och de kan vi räkna bort i det här läget. Vi vill gärna samla en stor del av Göteborgs näringsliv för att få det här lyftet där hela Göteborg satsar på ett lag i allsvenskan som kommer ut i Europa.

Är din bedömning, oavsett koncept, att ni kan få in samma summor som tidigare när ni hade Prioritet Finans som sponsor?

– Det kanske inte blir som tidigare år, men vi tror att vi kan få in den inkomst som vi har budgeterat med. Man måste komma ihåg att det fanns en skillnad mellan vad Prioritet Finans erbjöd i ett nytt avtal jämfört med vad de betalade tidigare år. Därför hade det inte blivit den affärsmässiga uppgörelsen som vi hade hoppats på.

Hur länge kommer ni spela med en relativt ren matchtröja?

– Det troliga är att det kommer vara så i några omgångar. Just nu har en fantastisk vacker tröja.

Överväger ni ett alternativ där tröjan fortsätter att vara ren?

– Det har inte varit aktuellt i några av diskussionerna än.

Slutligen, hur aktuellt är det för IFK Göteborg att spela matcher på Ullevi i år?

– Om det är ett sådant publiktryck från våra egna och gästande supportrar att en biljettförsäljning skulle närma sig 30 000 åskådare så spelar vi på stora Ullevi.

– Vi har ett bra samarbete med Got Event och vi har möjlighet att spela på den arenan om vi känner att vi kan fylla den ordentligt. Dessutom diskuterar vi med Got Event om det går att ha tillfälliga läktare närmare planen, utmed kortsidorna, till en rimlig kostnad, säger Martin Kurzwelly.