"Kan bli noll biljetter till allmänheten"

Kokande intresse för MFF:s CL-äventyr: klubben prioriterar trogna fans

Foto: TT
FOTBOLL

Drömmer du om att se Zlatans återkomst till Malmö på plats?

Är du inte medlem eller har årskort får du nog sluta med det.

– När vi har tagit oss till den stora festen vill vi bjuda in familj och de närmaste vännerna först, säger Martin Östling på MFF:s kommunikationsavdelning.

Malmös CL-grupp – i lagdel för lagdel

När Malmö tog sig till Champions Leagues gruppspel i fjol var intresset stort. Det var ändå ingenting mot i år, då kansliet har varit totalt nerringt och söndermejlat sedan MFF lottats mot Real Madrid och PSG.

Inga biljetter har börjat säljas än, men klubben hävdar att de hade kunnat sälja ut tre arenor till varje match.

Liten chans att få biljett

Men det går ju inte. Det finns ett tydligt tak för hur många som ryms på Swedbank stadion.

I allsvenskan är publikkapaciteten 24 000, men då är ståplats inräknat, vilket är förbjudet i Europaspel. Därför räknar Malmö med en maxpublik på 20 500 personer.

Dags för huggsexa om de biljetterna?

Nja, inte om du inte redan är medlem eller har årskort.

Martin Östling på kommunikationsavdelningen säger att de alltid vill prioritera sina trogna supportar först. Allmänheten har liten chans att få tag på biljetter till stormatcherna.

– Att vi har tagit oss in i Champions League är en fantastisk prestation av spelare och ledare, men det vore lögn att säga att vi har varit ensamma. Vi har gjort det tillsammans med våra supportrar. Tillsammans är vi MFF-familjen, och då är det naturligt att de får förtur, säger han.

Kan det bli noll biljetter till allmänheten?

– Ja.

"Roffar åt sig allt"

Östling berättar att matematiken ser ut så här:

Av de 20 500 biljetterna får 11 000 årskortsinnehavare första tjing. Därefter tillfrågas de 6 700 medlemmarna. Sedan ska bortalag och Uefa ha en tämligen stor del – hur stor är i nuläget oklart – och därtill krävs ett större mediautrymme än vanligt, samt att nya kameraplattformar ska byggas vilket slukar ytterligare utrymme.

Kvar för resterande fotbollsälskare blir kanske ett par hundra biljetter. Eller inga alls. Oavsett vilket säljs de i så fall först klockan 16.00 på matchdagen.

– Förra året fick vi tillbaka biljetter på matchdagen för att Uefa inte utnyttjade hela sin pott. Nu skulle vi tro att Real Madrid och PSG smäller så pass högt att deras sponsorer kommer att roffa åt sig allt som finns, säger Martin Östling.

Malmö spelar sina hemmamatcher i Champions League 30 september (Real Madrid), 21 oktober (Sjaktar Donetsk) och 25 november (PSG).

■ ■ ■

Malmös CL-grupp –   i lagdel för lagdel