Så här blev Umeå bäst i hela Europa

”Nu vill jag vinna fler såna här medaljer”

FOTBOLL

HJÖRRING

Roland Arnqvist blossar belåtet på en segercigarr.

Intill sig har han Uefa Women"s Cup-bucklan - beviset på att snart 20 års jobb givit resultat.

- Jag var med och startade det här laget, säger han.

MÄNNEN BAKOM GULDLAGET Tränaren Richard Holmlund och Roland Arnqvist, som var med och startade damsektionen 1985 i Umeå IK, jublar med cupbucklan i händerna.
Foto: BILDBYRÅN
MÄNNEN BAKOM GULDLAGET Tränaren Richard Holmlund och Roland Arnqvist, som var med och startade damsektionen 1985 i Umeå IK, jublar med cupbucklan i händerna.

Umeå är Europas bästa damlag i fotboll.

Han har anledning att låta rätt nöjd med sin insats. Umeå har inte bara blivit bäst i Sverige, Europa och kanske hela världen - Umeå har dessutom krossat myter och föreställningar på vägen.

Det började redan när man blev en föregångsklubb som skrev kontrakt med spelare redan i division 3. Ingen begrep egentligen varför man kontrakterade spelare på småklubbsnivå. Speciellt inte som det handlade om ett damfotbollslag som inte lockade publik överhuvudtaget.

- En lokaltidning gav oss ett uppslagsverk i hård julklapp där det talades om att slaveriet faktiskt var avskaffat, minns Roland Arnqvist.

"En speciell känsla"

Detta slaveri visade sig sen vara genidraget bakom dagens framgångar.

- Jag tror faktiskt det. Vi planterade in en speciell känsla i UIK. Det är inget som kommer över en dag. Det tar många år av hårt jobb att forma en förening.

- Naturligtvis handlade kontrakten inte om någon ekonomisk ersättning. Vi var trötta på att tre-fyra-fem och fler var borta på semester eller något annat så fort det blev sommarlov och skapade en högre kravbild på varandra. Alla lovade att satsa allt i minst ett år, säger Roland Arnqvist vars roll numera är som lagledare.

Umeå IK omsätter sju miljoner kronor om året. Det ska jämföras med ett snitt på cirka 1,5 miljon för övriga lag i damallsvenskan. Publiksnittet hemma förra säsongen låg på 2 200 och borta lockade man 1 500 per match. Det ger en sammanlagd publiksiffra som matchar den totala publiktillströmningen i tyska Bundesliga.

- Vi har kanske jobbat hårdare med marknadsföringen och ekonomin än andra klubbar och har gjort det i många många år. Nya människor har kommit in i organisationen men de har haft samma filosofi och varit stöpta i samma form, säger Roland Arnqvist.

Vill bli professionella

Nästa steg som Umeå funderar på är att bli en klubb med helprofessionell spelartrupp. För det krävs att omsättningen tredubblas till runt 20 miljoner vilket skulle vara en makalös utveckling på bara ett drygt decenium.

I går vann klubben Women"s Cup och ett stort mål är nått - men Umeå tänker inte nöja sig med det.

- Har man en gång vunnit en sån här medalj vill man ha många fler, säger Roland Arnqvist och fingrar på den guldglänsande metallbiten.

Stefan Alfelt