Lagstiftningen som drabbar damidrotten

Skatteregler motverkar jämställd sponsring

Foto: Bildbyrån
FOTBOLL

Det är dyrare att sponsra damlag än herrlag.

Skatteregler gör att arbetet för jämställd sponsring motverkas.

– Det här en stor nackdel för damföreningar, säger EFD:s generalsekreterare Linda Wijkström.

OS-silvret i Rio de Janeiro, positiv publicitet och mer uppmärksamhet gör att fler sponsorer får intresse av att gå in och stödja damlag. Men i en redan ojämställd idrottsvärld motarbetas sponsorerna av skattelagstiftningen. Något som Elitfotboll Dam, EFD, nu uppmärksammar och vill ändra på.

Marknadsvärde avgör

– Det är skatteverkets riktlinjer för avdragsrätt som är problemet eftersom sponsringen kopplas till marknadsvärdet, säger Linda Wijkström, EFD:s generalsekreterare och fortsätter:

– Om det sponsrade beloppet skulle överstiga marknadsvärdet i en förening räknas det som bidrag och då blir det högre skatt.

Då damföreningar ofta har ett lägre beräknat marknadsvärde än herrlag motverkar reglerna de företag som vill sponsra damlag.

Karl-Erik Nilsson, ordförande i Svenska Fotbollförbundet, säger att SvFF redan tittar på problematiken.

– Om de här uppgifterna stämmer så är det ett system som förstärker de nuvarande strukturerna mellan män och kvinnor och deras idrott. Det är knappast lagstiftarens syfte, säger Nilsson.

Han säger att SvFF ska sätta sig in i frågan.

– Sen ska vi ta upp den med företrädare för regeringen och vi har också kontaktat Riksidrottsförbundet för det här gäller ju inte bara fotbollen, utan generellt.

Vill veta mer

Karl-Erik Nilsson vet inte hur svårt det är att ändra dagens regelverk.

– Skattelagstiftning är inte vårt bord och är komplicerat. Men vi har blivit varse det här och vill naturligtvis veta mer. Om det är möjligt vill vi driva på för en förändring, säger Nilsson.

Även EFD har börjat kontakta ansvariga politiker. Linda Wikjström menar att marknadsvärdet också baseras på gammalmodiga tankesätt.

– Vi jobbar för en jämställd idrott men marknadsvärdet är kopplat till saker som biljettpriser och publiksnitt.

”Ger andra värden”

Den före detta landslagsmålvakten Caroline Jönsson, som var med och vann VM-silver 2003, har startat och driver Fair Pay Foundation som arbetar för mer jämställd sponsring.

– Vi har amabassadörer, ett vetenskapligt råd och jobbar hårt för att ändra attityder. Allt fler företag inser att det finns många andra värden än de klassiska, som högt publiksnitt. Att sponsra ett damlag öppnar upp för en ny publik, nya marknader och det ger goodwill och helt andra värden, säger Caroline Jönsson.

EFD:s Linda Wijkstöm instämmer.

– Allt fler företag tänker bredare och inser värdet av att gå in i ett damlag, det är därför de inte bör hindras av regelverken.